FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Min fråga är om jag kan handla (i det här fallet en laserskrivare) privat och sedan bokföra den som kostnad i företaget (alternativt göra avskrivningar på den)? Anger jag mitt eget namn och handlar skrivaren, så omfattas ju köpet av konsumentköplagen som ger mycket mer fördelaktiga villkor (ångerrätt, reklamation osv). Köper jag skrivaren på företaget (handelsbolag), så har jag ingen rätt att ångra mig om det visar sig att skrivaren inte var det jag ville ha. I ett handelsbolag så är ju min och företagets ekonomi samma sak. Så som jag har förstått det spelar det ingen roll om jag köper skrivaren i mitt eget namn eller i företagets namn. Eller har jag fått något helt om bakfoten här? Det verkar ju märkligt om mitt köp både skulle omfattas av konsumentköplagen, samtidigt som jag sedan kan lyfta momsen på företaget. Någon som vet hur det här funkar?
Tacksam för bra svar. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Kan inte ge dig det rätta svaret, men du får nog se det som så att det är en gråzon. Är den bokförd i företaget så har du inte rättigheterna på papperet, men det är väl svårt att kontrollera.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jo. Det var precis vad jag misstänkte. Förmodligen inte helt ok att göra så, men ingentling som någon kan kontrollera. Men jag tog den på företaget tillslut. Får hoppas på att jag blir jag inte blir besviken när jag får den helt enkelt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag har svårt att tänka mig att öppet köp gäller efter att du använt skrivaren. Det är också stor skillnad på att handla på distans eller direkt i butik.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|