FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej,
är lite funderad över copyrighten. Är det olagligt om jag kopierar en sidans design totalt, sidan i sig vore i detta fall ha ett väldigt avancerat menysystem och hur nya sidor kommer upp är väldigt avancerat och lika = Samma sida men man har ändrat texten och smådetaljer som färger på några ställen. Är det olagligt eller har jag bara tagit influens? Om man praktiserar detta på en väldigt enkel sak som exempelvis Sony Ericssons logotype förstår man rätt snabbt att man så inte kan göra, eller hur står det i lagtexterna? MVH Eric Westling |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag förstår inte vad du menar men du får inte sno någons innehåll, oavsett om det är text, bilder, ljud eller design.
Varför inte skapa eget material? Det kommer man längst med... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Håller helt och hållet med robertsson.
Om du sedan tar och använder sökfunktionen i forumet så kan du hitta en hel del matnyttigt om det hela. Så välkommen till WN EricW ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Kanske blev lite missförstådd när jag skrev det i jag-uttryck, är så att en sida har snott en annans design och dessutom satt "Copyright" på den. Fick höra från dem att det gick under "influens" m.m, och så länge man inte snodde ren kod och objekt m.m så var det "lugnt".
Men givetvis kan väl så inte vara fallet, skulle man som jag sa, kunna ta SE:s logotype och ändra färg och lägga till en linje sedan säga "se här" utan att bli sönderstämda ![]() Tack så mycket hubbert ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Kanske är en viss skillnad på en logo och ett menysystem?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Du kan inte jämföra SonyEricssons logo mot en webbsida, eftersom det antaligen är två helt skillda saker. Allting som man skapar, oavsett om man registrerar det någonstans eller inte, har man copyright på. Målar du en tavla har du copyright på denna - även om du inte skriver copyright läst ner i hörnet på den
![]() Därför finns det en mäng olika skydd, bland annat varumärke (text / bild). SonyEricsson är ett internationellt varumärke (både skyddat som text- och bildmärke), och det är skyddat upp över öronen. Medan när det gäller webbsidor tror jag inte du kan skydda den på något annat sätt än just genom copyright. Jag vet att för några år sedan gjordes det en ny webbsida till den danska kronprinsen i födelsedagspresent (http://www.kronprinsparret.dk/). Denna anklagades av ett Svenskt företag vara en kopia på deras företagswebbsida. Om jag inte missminner mig gick det hela till domstol t o m. Hur som helt, detta var lite kuriosa i ärendet. Men personligen tycker jag att du ska försöka hitta på något eget. Det är väl roligast i slutändan ändå? // M |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
vill återigen påpeka att jag inte tänker kopiera eller har kopierat, "sidan" som har kopierats är http://www.templatehelp.com/aff/prev...lp=yes&sample= yes&faq=yes&nmg=yes&auth=yes&down=yes&chm=&hide_fl ash=0&search=&PHPSESSID=f69 a0a858f154f574796cf14c1f03fb9&referer=http%3A%2F%2 Fwww.templates-factory.net%2Fwebdesign- templates.html&i=8908.
Alltså det är någon som har snott en template, allting var precis likadant som denna...det borde väl gå under något brott? MVH Eric W |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag hänger inte riktigt med. Har någon snott en sida som du gjort? Eller har du "influerats" av en sida och gjort en egen?
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Eller så har de köpt templaten för 511kr? Hur vet du att någon snott den?
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|