Kom ihåg mig?

Reklamationer, hur gör ni?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-21, 14:17 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Jag börjar få ett ganska stort problem med reklamationer som kommer in med jämnan mellanrum. Det börjar äta ordentligt på mina marginaler.

Jag är återförsäljare. Med andra ord måste jag följa konsumentköplagen. Dessutom vill jag inte stöta mig med kunder och är livrädd för badwill, så därför brukar vi vara väldigt tillmötesgående med kundernas krav.

Tyvärr kan man inte säga det samma om våra grossister. De har enligt lag ingen skyldighet att byta ut några trasig varor eller att ersätta oss som återförsäljare, om jag har förstått det hela rätt. Vi har inte heller möjlighet att kontrollera så att varorna fungerar när vi får dem levererade. Varorna är nämligen intimartiklar så det finns ingen möjlighet för oss att bryta förpackningen och kontrollera dem.

Det innebär att vi ibland skickar en trasig vara till en konsument som naturligtvis blir sur. Då tvingas vi skicka denna en ny vara eller återbetala beloppet. Sedan sitter vi där med en trasig intimartikel. Vår grossist har sålt oss en trasig produkt och vi kan inte få någon ersättning för den. Jag tog upp detta problem med en av våra grossister och denna menade att det bästa är om vi struntar i konsumentköplagen och inte ersätter våra kunder för trasiga varor. Det var nog det dummaste jag någonsin har hört. Men, men.

Problemet är att många av våra produkter tillverkas i Asien och håller inte alltid så hög kvalitet. Om man vill ha bättre kvalitet blir produktionskostnaderna så höga att ingen konsument skulle vara beredd att betala det höga priset.

Ett annat problem är att kunder ”ångrar” sina köp genom att ha sönder produkterna. När de brutit förpackningen kan de inte häva köpet eftersom det är frågan om intimartiklar. Om produkten då inte var vad de hade tänkt sig så räcker det med att de doppar den i vatten och sedan reklamerar den som trasig. Vi tvingas då betala tillbaks pengarna (märkligt nog vill ingen ha en ny produkt istället). Vi kan ju så klart hävda att kunden varit oaktsam med produkten, men då får jag läsa på forum över halva nätet vilket skitföretag vi är som inte godkänner reklamationer.

Ingen grossist i vår bransch godkänner reklamationer. Den största grossisten tar tillbaks trasiga varor om inköpet är gjort de två senaste månaderna. Då kräver de även att produkten ska ligga i sin originalförpackning.

Jag skulle verkligen uppskatta lite tips från andra här på forumet! Kan jag kräva av våra konsumenter att de återsänder en trasig vara i sin originalförpackning? Då skulle jag i alla fall få ersättning för vissa av dem från min grossist. Kan grossisten verkligen sälja trasiga varor till mig hur som helst och sedan neka reklamationer trots att jag inte har några möjligheter att kontrollera varornas kvalitet när jag får dem? Jag kan inte byta grossist, eftersom samtliga grossister har samma policy. Någon som kan ge mig lite råd? Många av produkterna som jag säljer är helt enkelt inte gjorda för att hålla i mer än 6 månader. Det får jag leva med. Men kan jag verkligen inte komma åt min grossist på något vis? Det kan ju inte vara ok att sälja trasiga produkter som jag inte har möjlighet att kontrollera dem, eller?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:39.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017