Kom ihåg mig?

Momsfråga för utlandsförsäljning

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-10-17, 19:00 #1
crexes crexes är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Nykomling

Hej,

Vi har använt Plimus (www.plimus.com) som betalningshanterare ett tag och är än så länge väldigt nöjda. Dock ställer jag mig lite frågande angående deras resonemang om moms. Så här skriver dom:

As of July 1st 2003 we collect VAT from EU consumers who do not have a valid VAT ID for electronically delivered products. We collect this VAT and pay it to the authorities, you do not need to do anything special for this to happen.

Jag tyckte detta lät lite märkligt att vi inte skulle redovisa någon moms här i sverige så jag skickade ett mail till dom och frågade om det verkligen stämmer. Svaret blev:

That is correct, our relationship is that of a reseller, you sell your products to us and we sell them to the customers. Since we are located in the US you do not have VAT to report and when we sell to your customers we pay VAT and Taxes as required by the authorities, so you need not worry about collecting and paying VAT since we do.

Plimus ser sig alltså som återförsäljare och eftersom jag säljer till dom i USA så anser dom att jag inte behöver betala någon moms här. Jag antar att om jag frågar skattemyndiheten här i sverige så anser dom att jag skall betala moms här men det innebär ju att varan i så fall momsbeskattas 2 ggr vilket måste vara fel.

Jag har kollat med swreg och de säger samma sak som Plimus. Än så länge har vi betalat moms här i sverige men finns det någon annan här som har erfarenhet av det här?

Mvh
Thomas
crexes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-17, 20:22 #2
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Supermoderator

Var finns era kunder?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-17, 21:07 #3
Nykomling

Nykomling

Sverige, övriga europa samt USA. Jag fick precis ytterligare ett email från dom:

We collect and pay California taxes on physical product in the US and VAT to the local athorities in their respective contries for electronic delivery products.

Vilket alltså skulle innebära att Plimus betalar moms till sverige för vår försäljning... :blink:
Oläst 2005-10-17, 23:34 #4
Supermoderator

Supermoderator

En till fråga för att få alla detaljer. Säljer ni produkter eller tjänster? Är det fysiska produkter?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 01:04 #5
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
guran guran är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2004
Plimus har helt rätt. Säljer du till företag utanför Sverige så lägger du inte på någon moms på fakturan. Säljer du till privatperson - konsument dvs. - så lägger du på moms oavsett om de bor i Sverige eller annat land.

Skatteverket kommer inte att bråka med dig om detta. Se bara till att du ha Primus VAT-nummer.
guran är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-10-18, 13:39 #6
Nykomling

Nykomling

Jonny - vi säljer elektroniska produkter som köparen får ladda ner från Plimus efter köpet.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017