Citat:
Originally posted by hubbert@Oct 8 2005, 20:08
Citat:
stöld
brott som innebär att någon olovligen tar det som tillhör någon annan, med uppsåt att tillägna sig det, och tillgreppet innebär skada. Mindre allvarlig stöld betecknas som snatteri. BrB 8:1, 2.
|
enligt http://www.aklagare.se/nyweb3/Begreppsforklaring.htm
Men jag (och åklagarmyndigheten) kan ha fel visa mig var det står fysiskt objekt någonstans.
Samma sak för egenmäktigt förfarande...
|
Du kan inte ta och tillägna dig något som du inte har fysiskt i din besittning. Pengarna på Unibet-kontot är inte i din besittning. Du varken tar eller tillägnar dig något, vad som istället sker är en förmögenhetsöverföring vilket är att betrakta som bedrägeri då det sker en vinning för gärningsmannen och skada för någon annan.
Kod:
BrB 9:1 st 2:
För bedrägeri döms också den som genom att lämna oriktig eller ofullständig uppgift, genom att ändra i program eller upptagning eller på annat sätt olovligen påverkar resultatet av en automatisk informationsbehandling eller någon annan liknande automatisk process, så att det innebär vinning för gärningsmannen och skada för någon annan.
Kravet på fysikt objekt i BrB 8:1 framgår även om du går till närmaste bibliotek och t.ex. läser Holmqvist mfl., Brottsbalken - en kommentar.
Själv fick jag lära mig det under min studietid i Uppsala där jag även tog en jur kand examen. Men det är ju mycket möjligt att ditt eminenta googlande på åklagarmyndighetens hemsida slår mina 180 högskolepoäng i juridik. Själv är jag övertygad om motsatsen.