FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Hej, jag är ny här.
|
Hej!
Jag har en idé i form av en webbtjänst, och undrar lite hur det fungerar med patent. Vad innebär det att EU röstade ner förslaget om mjukvarupatent inom EU? Jag läste broschyren "Datorprimplementerade uppfinningar och affärsmetoder" på PRVs webbplats, och tolkar stycket "Vad kan patenteras?" som att mjukvarupatent finns ändå. Om jag tar betalt för extrafunktioner i webbtjänsten via Paypal och någon från USA går in och gör detta, är det ett patentintrång i USA? Tror att webbtjänsten är patenterad i USA. Vad gäller för nationsöverskridande med tanke på Internet? Hoppas det är någon som har lite mer kött på benen än mig! Tackar på förhand!! MVH Peter |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Ett mjukvarupatent registrerat i usa är inte giltigt som patent här såvitt jag vet. Finns inte heller såvitt jag vet några predjuicerande domar.
Mitt råd: kör hårt och titta inte i backspegeln. Företagen som sysslar med den typen av verksamhet förtjänar ingen annan uppmärksamhet än ett finger. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Hur EU har röstat är ointressant.
Det är en lång process före det implementeras i de enskilda ländernas lagstiftning och börjar gälla, om det överhuvudtaget kommer att gälla. Kontentan är att mjukvarupatent finns inom EU-området i nuläget. Vad som gäller Paypal är frågan om de har patent på systemet och isåfall i vilka länder? Har de patent i enbart USA eller har de det i Sverige också? Om de enbart har patent i USA kan du köra tjänsten från Sverige även med kunder från USA så länge du inte har kopplingar till USA, (serverplats i staterna, återförsäljare där etc.) Skulle föreslå att du kontrollerar om de har överhuvudtaget har ett patent i USA först. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Sverige har ju börjat med "design patent", eller man kan patentera es sidas utseende. Men jag tror inte det fungerar speciellt bra. Sen har jag läst att någon i USA hade patentera en sidas upplägg.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
justee, det handlade om att någon i USA hade patenterat e-shop. Alltså patenterat hela idéen med att sälja på nätet.
[EDIT] Jag kanske är ute och cyklar, men jag har läst det där någonstans. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
http://webshop.ffii.org/ |