Kom ihåg mig?

Serverval

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-07-15, 19:04 #1
grazzy grazzy är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Mar 2004

Går i inköpstankar på ny server, det skall bli en dedikerad MySQL-server som kanske även kör lite backuper till disk.

Planen är att köpa via DELL. Jag har dock ett par funderingar. Det finns en artikel på anandtech som säger att dual 64bits xeons med HT påslaget faktiskt är sämre än 32bitars med HT avslaget. Det gör mig lite skeptisk till Xeon överhuvudtaget (eller kanske snarare MySQL).

1) Vad säger ni med erfarenhet, är det värt att köpa 64bitars Xeon?
2) Är det värt att kolla på Opteron (stabilitet, värmeutveckling - gå ifrån DELLs trygga famn?)
3) Vad tror ni om SATA vs SCSI? Att gå på ett SCSI hw-raid-1 system mot SATA sw-raid-1 skiljer i storleksordningen 5-6k. Är det värt det?
4) Minne, hur mycket minne bör jag dimensionera för att fullt ut kunna utnyttja 2 CPUs (och 4 virtuella kärnor)? Min huvudsakliga databas börjar växa lite över 1gb. Minnesanvändningen idag är rätt låg, men det beror nog delvis på en ickeoptimal konfiguration och att apache äter rätt mycket ram.

Edit:
Jag tänker köra Linux på den här maskinen. Jag aktar mig för att köra raid på root-systemet och lägger troligen databas + eventuella backuper på en raid-1-enhet separerad från root-filsystemet.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-15, 19:29 #2
Decibels avatar
Decibel Decibel är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2003
Decibels avatar

1. Jag skulle i dagsläget satsa på Opteron, har xeonmaskiner också med EMT64 och de fungerar såklart, AMD och Intel är bra på olika saker, i olika situationer.
2. Stabilt, ja, värmeutveckling ? what , opteron utvecklar mindre värme (räknat i watt) än vad Xeon gör
3: Jag har inte märkt några problem med S-ata, förutom att det tidigare fanns problem i vissa operativsystem, men det är nog sedan länge ordnat.
4: Jag skulle inte tveka en sekund på att slänga in 2gb, mer om du vill vara extra säker.

Edit: Kollade tempen på två 1U maskiner, Xeon EMT64;an ligger på 36/35 grader, medan Opteron 246;an ligger på 28/28 grader, celsius.
Båda sitter i likadant chassi och står i samma skåp utan specifika värmekällor mer på den ena än andra som kan påverka.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 11:43 #3

Decibel, intressant, det där med värmeutvecklingen var roligt att höra. Nu är det ju tyvärr så att jag gärna satsar på en färdig lösning för att delvis slippa plocket och delvis slippa riskera att man köper nåt skakigt (känner ett par personer som kör servrar på Athlon/Opterons och tyvärr har lite problem).

Finns det någon bra leverantör som säljer färdiga Opteronlösningar?

Min fråga ang. SCSI/SATA rörde egentligen mest prestanda, jag kommer isof att köra en mjukvaruraid-1 och ha databasen där. Frågan är hur det funkar när det är mycket läsningar och skrivningar. Dvs hur bra skalar det jämfört med SCSI? Några stora datamängder är det inte även om antalet läsningar kan bli rätt högt.
Oläst 2005-07-16, 13:53 #4
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Micke04 Micke04 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2004
Jag köpte precis en DELL SC1425, 1U

1x Xeon 2.8 Ghz
2x 80 Gb SATA, RAID1
2 Gb ECC Ram (köpt på eBay för 40% av priset, originaldelar)

Pris: 6100kr Dell + 2600kr eBay = 8700 kr

Varför inte opteron?
Vill inte plocka ihop en egen server, känns mycket säkrare att dell skräddarsyr en färdig lösning som säkerligen är mycket mycket billigare, och förmodligen även bättre i form av kompabilitet.

Har inte hittat någon leverantör i Sverige som säljer rackservrar med opteron i närheten av Dells priser.
Micke04 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 15:44 #5
Decibels avatar

Decibels avatar

Supermicro har servrar med Opteron, alla har inte börjat tagit hem dom än, men det lär komma.

Supermicro arbetar på samma sätt som dell, de skräddarsyr moderkort, chassin och kontrollerkort för ändamålet.

Vill man inte sätta ihop själv, så gör försäljaren av supermicro det, man kan t.ex. få ett chassi med moderkort och minnen levererat, och sedan kan du bara plugga i processor/er, eller köpa allt klart för installation.
Decibel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-16, 23:03 #6
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
jonny jonny är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Sep 2003
Vi har en server från Supermicro idagsläget och den har fungerat klockrent i ett halvår. Förmodligen kommer vi att gå över helt till Supermicro.

Finns det fler intressanta aktörer än Mullet att köpa Supermicro från?
jonny är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-17, 17:25 #7
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
Mullet ligger lite dyrare än man kan få DELL servrar för, men ska man ha mycket minne så kan Mullet bli billigare.

Dock en nackdel med Supermicro är att deras servrar låter 10 gånger mer än DELL servrarna.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2005-07-17, 17:32 #8

Jag skall inte ha servern i mitt sovrum patrik.. . Senast jag var i serverhallen där den kommer att stå hade jag huvudvärk efter ett par timmar. Det är inte direkt en tyst miljö.
Oläst 2005-07-17, 18:20 #9

Har kollat lite på mullet, och får väl ringa dem, men det känns ju lite tattigt att deras färdigconfade burkar med opteron är 242 (1.6ghz?) och dessutom bara en gb ram.
Oläst 2005-07-18, 19:42 #10
Crotalus Crotalus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Crotalus Crotalus är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: Dec 2004
Har byggt ihop ett par Opteron-servrar och har inte haft ett enda problem med dessa. Det enda som är lite smådrygt är om du ska ha sisådär 10-12 diskar i en låda och inte har hotswap-chassi

Hur mycket kommer din databas växa framöver? Det skrivs inte mycket till den? Om du t.ex. har 90 / 10 i förhållandet läsa / skriva + att du har råd att köpa tillräckligt med RAM för att hålla hela databasen i minnet kommer du troligen inte ha några problem med SATA-diskar och sw-raid.

Börjar du däremot få en hel del skrivande så skulle jag rekommendera ett kontrollerkort med batteriskyddad minnescache för att avlasta diskarrayen.

En annan sak man bör tänka på är att SCSI-diskar trots allt är av bättre kvalité jämfört med SATA, snacket om att det är identisk hårdvara förutom interfacedelen stämmer inte. Men med tanke på den extra kostnaden SCSI medför är det nog en bättre idé att köpa extra RAM för de pengarna i ditt fall.

Summa summarum:
Känner du dig hemma på bygga ihop själv, tveka inte att köpa lösa delar och sätt ihop en Opteron (eller beställ Supermicro från Mullet). I annat fall funkar Dell lika bra, se bara till att köpa RAM-minnet separat för att slippa deras överpriser.
Crotalus är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:22.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017