FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Har nyligen återvänt från Berlin där jag varit för att se Rammstein några gånger.
Som de flesta så är konserter trånga ställen där man i stort inte kan undvika fysisk kontakt med andra människor. Under min tid så har jag nog hunnit med att se mellan 400 - 500 konserter men jag har aldrig varit med vid en stor konsert i tyskland förr och jag har aldrig skämts så mycket över att vara svensk som jag gör nu. Det räcker med att en tysk nuddade vid mig så kom det genast ett "schuldigung" eller "tut mir leid" (betyder "ursäkta" och "jag är ledsen" för er som inte är insatta). Det var dock lätt att hitta finnar, svenskar, norrmän och danskar bland tyskarna: alla som bråkade, knuffades, slogs, muckade gräl, trängde sig och uppförde sig som svin var nämligen från dessa länder. Nog för att man har hört talas om den tyska artigheten men det här är ju löjligt. Nån mer som har erfarenheter? EDIT: Stavning... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Tyskarna har gjort så mycket ;D
Nu är det vår tur. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Medlem
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Men det är väl inget nytt att när nordborna kommer ut i världen så blir det livat?
Vad gäller din fråga om den tyska artigheten så instämmer jag till fullo. Lätta att göra med, lika kassa på engelska som vi (jag ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Helt tvärtom enligt mig. När man är på semester så är vi nordbor väldigt vänliga och "fogliga" (och då menar jag inte 16åringar på supar-resor utan mer generellt).
Tyskar bla har väldigt svårt för att stå i kö och går oftast förbi alla andra helt ogenerat. Har hänt så många gånger att jag bara måste tro att det är kulturellt! =) Senaste chartern jag var på konstaterade jag (och flera med mig) att barnuppfostran har kommit mycket längre i norden än i övriga länder. Våra barn är dessutom vana att stå artigt i kö och vänta på sin tur.. =) Ska man peta i omständigheterna runt koncerten i tyskland som trådskaparen pratar om så kan man säga att det krävs vissa typer av människor för att resa lååångt till ett annat land för att se en konser. Däremot de "nativa" som bor närmare och säkerligen representerar en större andel av åskådarna blir mer blandade. Jag är säker på att det är lätt att hitta guldkornen bland alla babianer när de faktiskt är både överrepresenterade samt tillhör en annan typ av människor. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
|
Tyskarna är ett tveeggat folk. Är de på semester beter de sig som idioter men hemma är de tämligen artiga. Fast tyska snabbköpskassörskor är som gamla postkärringar, sura och griniga.
Värsta charterfolket alla kategorier: britter. Och ja, jag generaliserar - hur ska man annars göra? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Min senaste charter hamnade jag på ett "engelskt" hotell... Herregud alltså... men som sagt, jag fick mig en fyrdubbel dos britt så jag kanske är lite icke-objektiv. =) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
tss britterna jag träffat har vart jättetråkiga och lugna, inget party på dom alls.
jag tillhör nog en av dom stökiga vidriga fylle-svenskarna när jag e ute o reser och det tänker jag fortsätta med tills jag fyllt 30 ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
|
Citat:
|
||