FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Hej
Har registrerat min första IDN domän och blev lite förvånad när jag såg att adressfältet i Firefox blir "www.xn--ngfrjan-7waf.se" istället för ångfärjan.se som namnet är. En annan störig sak verkar vara att autocomplete inte fungerar på IDN-namnet, utan enbart på xn-namnet. Trist, känns som att IDN fortfarande har långt kvar innan det blir rumsrent. I mitt fall har jag (självklart) även registrerat angfarjan.se och kommer att redirecta IDN-namnet till denna. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
|
Det har delvis att göra med säkerheten tror jag. Många domäner med tex i blir väldigt lika deras IDN-motsvarighet med ì etc. Det var även om jag inte minns fel något annat problem ..
Det finns helt enkelt inget hundraprocentigt sätt att lösa det där på, det går att manuellt tweaka i about:config nånstans tror jag. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Anledningen att Firefox visar xn-varianten är att det visade sig att någon hade reggat paypal.com fast ett av a:na var inte ett a utan någon annan IDN-bokstav som ser exakt likadan ut. Däremot kan du som sagt ändra i about:config om du inte vill visa xn-version. här har du mozillas uttalande http://www.mozilla.org/security/anno...sa2005-29.html
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
|
Gott att veta att hederliga WN ger en alla svar man söker. :D
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Administratör
|
kan man inte redirecta idn domän.se till doman.se?
om man nu äger båda?
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|