Kom ihåg mig?

moms vid export av tjänster

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2005-05-11, 09:43 #1
Fredrikl Fredrikl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Fredrikl Fredrikl är inte uppkopplad
Nykomling

Reg.datum: May 2005
Hej

Har letet runt här i forumet men inte hittat någon information alls om detta vilket jag tycker verkar väldigt underligt då det borde påverka alla som säljer etjänster till 3:e partsländer.

Vi driver en liten spelsite (från sverige) och tänker nu i dagarna börja sälja lite extratjänster. Våra spelare kommer främst från US och UK. Försäljning till UK är ju ur momsperspektiv inget problem då de ingår i EU och därmed skall betala svensk moms på 25%. Försäljningen till US därimot räknas ju som export av tjänst och då gäller US regler för moms (vilket jag iofs tror att de inte har någon rätta mig om jag har fel).

Då alla länder i världen har sina egna regler för vem som skall betala moms vid import och för vilka tjänster och vilken %-sats så kommer administrationen för att hantera detta snabbt äta upp förtjänsten från försäljningen om man inte har hyggligt stora volymer. Ett litet expempel är tex att om norska företag säljer en tjänst till en svensk privatperson så är de momsskyldiga för första kronan. Tex skulle detta kunna hända om en svensk privatperson sätter in en annons i en norsk tidning för en 50 lapp. Då skall tidningen momsregga sig i sverige och betala in moms här. Därimot så betalar den norska privatpersonen själv sin moms om han sätter in en annons i en svensk tidning.

Dessa olika system gör ju att det är i princip omöjligt att sälja något på internet utan att starkt begränsa vem som får köpa eller att begå skattebedrägeri i ett annat land. Detta verkar ju helt vansinnigt så jag antar att det finns en praxis på hur ni brukar lösa detta? Skattemyndigheten verkar lika förvirrade som jag så lite tips på hur ni andra sköter detta skulle uppskattas.

/Fredrik
Fredrikl är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017