FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Vi ska ha debatt på svenskan i skolan. Lyckades få ämnet "Begränsa internetanvändandet till en timme/dygn", och som tur ska jag vara För det hela.
Personligen tycker jag att det är svårt över huvud taget, då jag inte vet vad min motståndare kan tänkas säga. Därför vill jag ha både för- och motargument till det hela. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
mindre tid = mer kvalite per tid iom att man måste vara focuserad
många är "beroende" av internet, det är bra att dra ner för att få perspektiv, se andra saker som finns... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Internet är bara en fasad för våld och porr!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Helt klart fastnar många vid nätet :D
Men en timme per dygn är galet, kanske typ 14 timmar per dygn skulle funka bra. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
För är väl inte så svårt:
- mindre stillasittande (om man inte bara byter mot tv) - man slipper eyestrain om man har taskig skärm - risk för ett socialt liv |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Handlar rubriken om att man "borde" lagstifta för alla om detta eller att föräldrar borde ha det som regel för sina barn?
Första alternativet vore ju rent vansinne då många har behov av Internet mer än 1 timme om dagen. Barn däremot sitter redan inomhus, vi har en ökad fetma bland unga och de behöver komma ut och röra på sig... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Lagstifta antar jag...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Hur skulle det praktiskt överhuvudtaget kunna fungera? Jag menar, företag med Internetsupport, de som jobbar på kundtjänst på bank, folk som säljer datorer från butik, hela aktiemarknaden, nästan all industri idag är så beroende av Internet att någon på kontoret måste sitta mer än 1 timme om dagen.
Hur skulle det då vara möjligt med en sådan lag? Ska man ansöka om dispens? Vem ska bevilja detta? Vem ska se efter att lagen efterföljs? Fördelarna med lagen är väl ett sundare liv, men det går inte att lagstifta fram allting. Vissa saker måste människor förstå själva och utvecklingen går inte att stoppa genom att lagstifa. Då kan man säga att nu får vi bara köra bil en timme om dagen, sen får ni springa resten av vägen, både för ditt eget välbefinnande och miljön. Absurt! (där har du motsidans startargument, försök nu att svara på detta för dig själv eller här om det är nödvändigt) |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
|
Det var det dummaste förslaget jag hört måste jag säga :) Dra ner på politikernas skitsnack till en timma om dagen och betala de därefter istället. :)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Killen ska ägna sig åt argumentations- och debatträning.
Då passar ämnet alldeles utmärkt då det handlar om att axla åsikter som man normalt sett inte står för men ändå lyckas övertyga åhörarna om att de är de rätta. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|