FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag får ju säga att jag personligen uppfattar det som lite oseriöst när man ser att fakturan ska betalas till "Kerstin Nilsson" (eller vad de nu kan tänkas heta) som visar sig vara uppdragstagararens mamma eller liknande. Ett tips är då att använda postgirot där du för 250 kr kan öppna ett företagskonto i företagets namn...
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Angående namnet så kan du tyvärr inte heta annat än ditt "privata" om/när du driver en enskild verksamhet. Banken kan gå med på annat, men får inte det enligt reglerna..
![]() edit: Blidde osäker nu när jag kom på att vi har bolagsverket? Om man reggar sitt firmanamn i länet så bör det inte vara problem...eller? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej igen,
Nu har jag fixat konto på banken. Det blev ett företagskonto med bankgiro och visakort. Det diskutterades lite över namnet på bankgirot. Kvinnan på banken frågade mig vad jag ville att det skulle stå. Jag sa att hon skulle skriva mitt namn men frågade också om det gick bra att senare komma in och ändra till ett annat namn(företagsnamn) då jag ej ännu hade hittat något bra namn för företaget och det var inga problem. Hon sa inget om bolagsverket eller liknande och enligt henne var det bara att jag kom in och sa vilket namn jag ville ha så skulle de ändra det. Jag har en liten fråga också, jag gjorde en beställning från TheLogoCompany och betalade med mitt privata visakort. Hur ska jag nu bokföra detta, jag har fått in pengarna från en klient till mitt nya konto. skulle gärna vilja plocka ut de pengarna som jag ligger ute med. Och hur sparar jag kvitto från betalningen till thelogocompany? Det betalades med paypal och jag fick ett kvitto från paypal. Räcker det med att skriva ut det? Tacksam för svar. MVH Jimmie Pettersson |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det har pratats om det in andra trådar men snabbsvaret är:
Om man saknar kvitto kan man alltid skriva en egen bokföringsorder, dvs ett "eget kvitto". Har du dessutom en utskrift från paypal eller liknande blir det ju ännu bättre. Atta skriva en bokföringsorder då kvitto saknas är helt ok så länge det rör sig om enstaka fall + att du har en bra förklaring ifall skattemyndigheten skulle undra. i detta fal är det ju vattentätt. Du betalade för företagets räkning innan du skaffat företagskonto. inga konstigheter. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|