FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Försöker att slippa betala för mitt webbutrymme på box.se för ytterligare ett år. Fick hem en faktura häromdagen, men känner inte för att betala den pga att jag inte har någon domän kopplad till webbutrymmet längre (och därmed inte kan utnyttja tjänsten). Möjligen kunde jag ha behållt webbutrymmet ett år till mot min vilja om jag kunnat koppla det till någon annan domän, men box ville ha 120 kr + moms för detta. En totalt onödig utgift tycker jag. Så jag tänkte istället säga upp mitt konto som jag mest använt för att testa hur bra box.se är. Tror ni att jag har chans att slippa betala den ofantliga summan på 310 kr inkl moms för nästa år? Bifogar mitt mail till dem.
Har jag lyckats hitta ett "kryphål" i deras avtal eller är jag dum i huvudet? Avtalet finns i sin fulla form på http://www.box.se/villkor.html Citat:
Dock gillar jag den snabba FTP-anslutningen och nerladdningshastigheterna, samt att de inte klagat på mina mp3-arkiv (som cliche garanterat skulle gjort, trots att det är lagliga låtar). Faktum är att jag kan rekommendera box.se, åtminstone framför cliche, när det gäller små hemsidor där man inte behöver någon support eller avancerade PHP-funktioner. Kan tillägga, för alla som klagar på "fri bandbredd", att innan de införde detta hade de 10 GB/mån som gräns, alltså betydligt mer än t ex cliche kallar "fri bandbredd". Dock kom min sida som mest upp i ca 1.5 GB/mån (privat hemsida). Hoppas någon har nytta av detta inlägg. Svara gärna på om jag har tolkat deras avtal rätt för övrigt. Självklart vill de att jag betalar för ytterligare ett år utan att klaga, men har jag tolkat denna avtalspunkt rätt så behöver jag inte det? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Tog bort mitt inlägg... har inte vaknat än. Vad säger stycket om uppsägningstid och bindningstid?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Inledande avtalsperiod anges i avtal, som träffats om tjänsten. Avtalet förlängs efter inledande avtalsperiod i enlighet med avtalad faktureringsperiod. Uppsägning skall för att vara giltig ske skriftligen och vara Box Hosting tillhandahålla senast en (1) månad före innevarande avtalsperiods utgång. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
och vad står det på ditt avtal att det gäller? I värsta fall(vad jag befarar) så tecknar man sig för ett år i taget och då blir det svårt att utnyttja ditt s.k "hål".
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har inte något avtal som jag fått, utöver de allmänna villkoren, och de specifikationer som stod på denna sida: http://www.box.se/webbpaket.html vid tecknandet. Det är i stort sett samma information idag, bortsett från små ändringar.
* Alla våra paket faktureras årsvis om inget annat anges * "Maxi", "Pro" kan även faktureras kvartalsvis Detta kan man väl tolka som att avtalsperioden är ett år. Men kostnaden visas som 19 kr per månad, vilket gör att jag tolkar tjänsten som att den löper månadsvis. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Till att börja med är väl 300 kr knappast värt besväret; men förmodligen är det så att det kostar för mycket att driva in pengarna från dig om du bestrider fakturan.
Ta kontakt och erbjud dig att betala en del av beloppet så kanske de går med på det. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Så sant, 300 kr är inte värt besväret. Min gissning är att de inte besvarar min fråga alls. Utan bara låtsas göra det. T ex som de gjorde med mitt föregående mail:
> Om jag istället registrerar om domänen själv, och > pekar den till ns1.box.se (eller var jag nu ska peka den), fungerar allt > som det ska igen då? Och angående att säga upp kontot, kan jag säga upp > det redan nu, så att det inte automatiskt förnyas nästa år? I så fall > säger jag härmed upp mitt konto för nästa betalningsperiod. Deras svar: Bifogar uppsägningsblankett i detta mail. Denna måste du skicka till oss för att verkställa uppsägningen. Är det så att du vill nyttja ditt konto avtalstiden ut så kan det precis som du säger vara ett alternativ att boka om domänen vill du att vi hjälper dig med detta, kostnad 195 kronor exklusive moms för ytterligare ett år? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
"Bifogar uppsägningsblankett i detta mail"
Det är ett vanligt tillvägagångssätt. Dom vill gärna ha det skriftligt. Många webhotell har det så. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|