FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Till att börja med har jag Apache 1.3.27 med PHP 4.3.2RC1 under windows 2000.
Sessions vägrar fungera, vad kan vara fel? PHP-Koden är rätt (har funkat tidigare) men nu har den slutat fungera. Jag har testat ändra i alla inställningar som går att ändra på (i sessions delen) utan resultat. Somsagt, det har fungerat förrut, men så tog utrymmet på C: slut (har rensat nu) bytte till e:, fixade ny php.ini och så slutade det fungera. Är det någon som har nån idé om vad som kan vara fel? / har vart med om detta tidigare? Här är mina [Session] inställningar: session.save_handler = files session.save_path = e:\sessiondata session.use_cookies = 1 session.name = PHPSESSID session.auto_start = 0 session.cookie_path = / session.cookie_domain = session.serialize_handler = php session.gc_probability = 1 session.gc_dividend = 100 session.gc_maxlifetime = 1440 session.bug_compat_42 = 1 session.bug_compat_warn = 1 session.referer_check = session.entropy_length = 0 session.entropy_file = session.cache_limiter = nocache session.cache_expire = 180 session.use_trans_sid = 0 url_rewriter.tags = "a=href,area=href,frame=src,input=src,form=,fields et=" |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
så här ser mina sessioninställningar ut och det fungerar utmärkt:
[Session] session.save_handler = files session.save_path = /tmp session.use_cookies = 1 session.name = PHPSESSID session.auto_start = 0 session.cookie_lifetime = 0 session.cookie_path = / session.cookie_domain = session.serialize_handler = php session.gc_probability = 1 session.gc_maxlifetime = 1440 session.referer_check = session.entropy_length = 0 session.entropy_file = ; session.entropy_length = 16 ; session.entropy_file = /dev/urandom session.cache_limiter = nocache session.cache_expire = 180 Jag har inte ändrat på något från hur det var från början. Jag kör php v. 4.1.2 på en linux maskin Nu har jag aldrig kört på en windows maskin, då jag inte litar på microsoft. Så jag känner inte till några specifika saker för windows. Ett vanligt fel är att glömma session_start(); Har gjort det flera gånger själv! ![]() Det kanske är problem om man bytar drive helt plötsligt. Bara flyttade du över allt? rekommenderat skulle nog vara att först ta bort allt helt och hållet och sen installera om det på en ny drive. (Det kanske du iofs gjorde...) Hoppas att du får det löst! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Guest
|
Har IUSR kontot skrivrättigheter i e:\sessiondata?
|
||
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
jag har löst det nu iaf
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Om du vänt på versionsnumret och egentligen kör 4.2.1 så existerar det fortfarande vissa allvarliga säkerhetsproblem. Se exempelvis http://www.php.net/release_4_2_2.php. Dock bör du inte uppgradera i all hast utan avsätta tid för att göra det på någon tid då de inte kritiskt påverkar dina siter. Detta då vissa saker förändras mellan PHP-versioner. Jag har vid något tillfälle fått erfara det den hårda vägen och det är inte kul att under tidspress snabbt koda om något i PHP för att något har förändrats i en senare version av PHP. Däremot är det inte att rekommendera med att köra för gammal version av PHP med tanke på de säkerhetsproblem som kan existera och som elaka maskiner därute letar efter. (Oj, jag insåg just att jag kommenterar något som är ett halvår gammal men oavsett det så var 4.1.2 vid det tillfället över ett år gammal och ersatt av version 4.3.1). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|