FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Tänkte prova runt lite med Turck MMCache och tänkte fråga lite då jag vet att det har varit på tapeten här på WN tidigare.
Är det så att man MÅSTE kompilera / encoda alla sina befintliga PHP-filer på en sajt så att dessa blir anpassade för Turck MMCache, och sedan ladda dessa special-encodade filer med loadern, eller kan jag bara installera det på servern och ändå få en klar hastighetsökning? Fördelen om man encodar allt är givetvis att all källkod blir "oläslig", och därmed skyddad, men nackdelen är om man redan har en befintlig sajt med låt oss säga 100 PHP-filer, och måste man då encoda alla dessa filerna, och sedan länka om alla länkar på sajten till de ny-encodade filerna? Såg även att det fanns ett flertal funktioner: Kod:
mmcache_put($key, $value, $ttl=0) puts the $value into shard memory for $ttl seconds. mmcache_get($key) returns the value from shared memory which was stored by mmcache_put() or null if it is not exists or was expired. mmcache_rm($key) removres the $key from shared memory ... Som sagt, behöver någon som har erfarenhet med detta. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Dvs. skapa 2st mappar (new & old) lägg alla gamla i old och "koda" in dom i /new/ Minst jobb ![]() Jag har själv kört Turck nu i 4mån. Märkbar skillnad på servern är några sekunder här och var men inget mer. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Men vad ska man ha alla funktionerna till då?
- De måste ju finnas där av ett syfte... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Finns en ny version utav Turck MMcache, eAccelerator, som är baserad på MMcache. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det ger klar skillnad - åtminstone för tungt belastade servrar - att bara installera mmcache, men för optimal prestanda bör man ju enkoda filerna samt använda cachningsfunktionerna.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Flitig postare
|
OK, tack för all hjälp från er båda!
Men PRQ, du menar alltså att det ger en prestandaskillnad BARA genom att installera det på servern, ÄVEN om man inte ens encodar filerna, hur är det möjligt? - Jag ska även börja googla vidare efter information om eAccelerator. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag ser det som tjänstefel att inte ha en PHP-compile-cache installerad om så är möjligt. Det blir rejäl prestandaökning, speciellt om du har php-script som använder t.ex. ADODB eller andra libs som är på tusentals rader. Anledningen till detta är att scripten inte behöver komplileras om varje gång de anropas, utan hämtas från cache.
eEaccelerator är nog det som gäller, utvecklingen på Turck-MMCache har stannat av och stöder inte php5 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||