FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu kanske detta är en riktig noob-fråga, men hoppas ändå att ni proffs (med undantag) ska ge svar på den.
Till saken, köpte idag ett alldeles underbart högtalarsystem till min dator, Logitech z-5500. Allt är perfekt utom en liten sak, det är ett väldigt högt bakgrundsljud, som stör mycket när man inte har något ljud på. När man har mute på låter inte ljudet. Men annars låter det ungefär som när man har kopplat sladdarna in i fel uttag. Att det är något fel på högtalarna tror jag inte på, utan det är likadant på alla. Det låter dock inget från subben. Vad kan vara fel? För jag är säker på att det inte är meningen att låta såhär, åtminstone gjorde inte mina förra högtalare det ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Supermoderator
|
Har du någon trådlös telefon precis brevid?
Jag hade samma problem och av en tillfällighet flyttade jag telefonen och missljudet försvann. // Mats |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Jag skulle som Mats gissar ochså tro att du har något som stör signalerna som gör att det surrar, jag vet dock att någon av Logitech´s z-serie hade väldigt högt brus i bakgrunden när man inte spelade något ljud, dock tror jag det var en äldre serie vid namn 680 eller något.
Men annars kan du ju prova med en ny kabel mellan själva datorn och högtalarna, det kan vara något sånt också. Ljud är ju en hel vetenskap :/ Mvh, Tom |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
En vanlig sak som kan skapa störande brus är om mikrofonen är aktiverad i datorns volyminställningar. Tryck mute på de mikrofoner och line-ingångar du inte använder. Kolla ljudet både för fliken inspelning och uppspelning.
Detta har löst mina brusproblem på tidigare datorer, dock har jag aldrig haft problem med nuvarande dator/ljudkort/högtalare. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag har z-680 och inget brus, kopplar jag däremot in det på min andra burk så brusar det som fasiken.
Kontrollera jorden i ditt datorchassi, den kan vara en bov också. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag ska idag köpa kaoxial sladd och nytt ljudkort. För det brusar inget på digital ingång.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Med lite eftertanke tror jag det beror på att jag inte har jordat ![]() Ska kolla upp det, grejen är att min förra anläggning fungerade utan det minsta brus. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
du har inte TV-in på datorn? det är även en möjlig "brummare"...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Ska idag testa mig fram vad som felet kan vara. Återkommer med resultat... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Beroende på ljudkort i datorn kan det hjälpa att dra ner mastervolymen till något mindre än 100%. Men just brummande ljud kan vara otroligt mycket, och det ser man ju ovan. Jordslinga, som Decibel skriver, är en möjlig bov om man kopplar ihop många olika utrustningar med varandra, tex TV, dator och stereon. I mitt fall fick jag avskärma jorden på TV-antennen. Det handlar om att bara ta jord från en kontakt.
Med risk för att det kan låta som ett trädgårdstips men, ett annat problem kan vara kvaliteten på jorden. Beror på hur känslig utrusning det är. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|