FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Är det någon mer än jag som upplever att Google inte spårar Adsense aktiviteten till 100% när det gäller IDN domäner?
Jag har lagt upp kanaler för ett par IDN domäner och vet att jag har trafik enligt statistik. Dock syns inte all trafik, inkl klick i spårningen. En del syns dock men inte alls lika mkt som borde visas. Jag använder Wordpress som backend. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Ingen som har några kommentarer om detta? Det måste väl vara fler som har AdSense på IDN-domäner?
Angående spårningen kan man ju använda "anpassade kanaler" för IDN-domäner medan man kör med URL-kanaler för icke-IDN-domänener, men det skulle klart vara smidigare att köra URL-kanaler för alla domäner oavsett om det är IDN eller inte. Sedan till nästa fråga som egentligen är mycket viktigare, om man bara tillåter att annonserna visas på "Tillåtna webbplatser", är det då risk att vissa visningar, och ännu värre, vissa klick, inte räknas? Och då inte bara saknas i statistiken, utan inte heller få betalt för klicken. När jag försöker tillåta en domän med svenska tecken säger AdSense "Webbadressen innehåller ogiltiga tecken". Att lägga in t.ex. "xn--domn-noa.se" fungerar, men då är frågan om man kan missa klick? På "Tillåtna webbplatser"-sidan står det: "Om du placerar din annonskod på en sida som inte finns med i den här listan visas annonserna ändå, men visningarna och klicken registreras inte." En idé jag fick är att man kanske kan lösa det genom att lägga in t.ex. ".se/domansidan" som "tillåten webbplats" istället för "domän.se", och köra en redirect från roten till den katalogen. Tyvärr blev det även då "Webbadressen innehåller ogiltiga tecken". ![]() Däremot kanske det fungerar att lägga in en sådan URL-kanal (men det har jag inte testat), d.v.s. det skulle kunna vara en lösning för att spåra IDN-domäner i AdSense utan att behöva ha en anpassad kanal i annonskoden. URL-kanal-exempel från AdSense: "sports.example.com/widgets följ upp resultatet på alla sidor under en specifik katalog" Om man har en redirect inom en IDN-domän, ska man då lägga in hela URL:en, eller bara katalognamnet? Vad jag vet är det rekommenderat att ange hela URL:en vid redirect, men IDN krånglar ju till det. Om man nu ska ange hela URL:en, i vilket format ska man då skriva domännamnet? Edit: Stavfel |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag tror att mindphaser har ett felatkigt installerat Adsense-script ;-)
Det är min teori. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Kan det vara webbläsarberoende? Med vissa webbläsare kanske "xn--domn-noa.se" presenteras för Google, och då funkar det, medan andra presenterar "domän.se", och då matchar inte Google det med "xn--domn-noa.se"? Kanske inte alls är så. Bara en tanke. Eller är det så att det bara är att använda bara "xn--domn-noa.se" som både "tillåten webbplats" och URL-kanal, och allt fungerar utmärkt? (bortsett från att statistiken skulle se tydligare ut om det står "domän.se" istället för "xn--domn-noa.se") (domän.se är bara ett exempel. Det är inte min domän.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har nu experimenterat ganska ingående med det här. Jag fortsätter använda "domän.se" som exempel, men det är en annan IDN-domän jag har testat med.
Jag la in en sida med AdSense under domän.se/doman-info/ Jag la in xn--domn-noa.se som URL-kanal. Det gick inte att lägga in något av följande som URL-kanal: domän.se .se/doman se/doman /doman doman Jag besökte sidan ganska många gånger med senaste Firefox. Jag testade med både domän.se/doman-info/ och xn--domn-noa.se/doman-info/. I det senare fallet ändrade Firefox omedelbart det som var synligt i adressfältet till domän.se/doman-info/. Inget av alla dessa besök räknades under URL-kanalen xn--domn-noa.se. Däremot räknades de in i totala antalet sidvisningar för hela AdSense-kontot. Jag hade inga "dubbla" kanaler, och jag har kanaler för samtliga AdSense, så normalt ska totala antalet vara summan av alla kanaler, men nu blev totala antalet större än summan av kanalerna. Vid första besöket på domän.se/doman-info/ med Firefox visades reklam på engelska, och xn--domn-noa.se/doman-info/ (den adress som står i min logg) fick ett besök från Mediapartners-Google. En stund senare blev det reklam på svenska. Precis som väntat. När jag lite senare besökte xn--domn-noa.se/doman-info/ med IE6 (utan stöd för IDN) visades reklamen på engelska, och xn--domn-noa.se/doman-info/ fick återigen ett besök från Mediapartners-Google! En stund senare blev det svensk reklam även med IE6. Google (åtminstone AdSense) måste alltså ha tyckt att domän.se/doman-info/ och xn--domn-noa.se/doman-info/ är olika sidor. Detta gissar jag beror på att AdSense-javascripten rapporterar URL:en så som den visas för användaren i webbläsaren. Det är som sagt bara min gissning, det skulle vara intressant att höra om någon har andra idéer. Samtliga besök med IE6 hamnade under URL-kanalen xn--domn-noa.se. Jag testade även med IE8 (med IDN-stöd). Det blev som med Firefox. Sidvisningen finns med i totalen, men inte under URL-kanalen. Det var även någon som var in på sidan med IE7 (enligt http-loggen). Måste ha varit type-in till domän.se. Inte heller här räknades besöken under URL-kanalen. Min slutsats är att när det gäller IDN-domäner måste man använda "anpassade kanaler" om man vill att statistiken ska bli rätt, men man får med största sannolikhet betalt för alla klick, även om det inte alltid syns under URL-kanalen. URL-kanaler med IDN räknar endast besökare med gamla webbläsare. Efter de inledande testerna la jag in en anpassad kanal på sidan. Som väntat räknades samtliga besök in i den anpassade kanalen (oavsett om det var en ny eller gammal webbläsare), medan URL-kanalen fortsatte att räkna endast IE6 (och förmodligen andra gamla webbläsare). D.v.s. sidvisningarna med IE6 räknades in under både URL-kanalen och den anpassade kanalen, medan sidvisningarna med Firefox m.fl. endast räknades under den anpassade kanalen. Angående "Tillåtna webbplatser" Det jag var mest orolig för var om "vissa" sidvisningar och klick på IDN-domäner inte skulle räknas överhuvudtaget när man använder "tillåtna webbplatser". (Med "vissa" menar jag samtliga då användaren har en modern webbläsare.) Under början av testet tillät jag att annonser från mitt AdSense-konto visades på alla webbplatser, för att ta bort en eventuell felkälla medan jag testade det där med kanalerna. Lite senare aktiverade jag "tillåtna webbplatser" igen, och la in xn--domn-noa.se som en tillåten webbplats. Följande är inte godkända att lägga i listan med "Tillåtna webbplatser": domän.se .se/doman se/doman /doman .se Att jag endast tillåter godkända webbplatser att visa mina annonser har inte gjort någon skillnad i den här frågan. Samtliga besök oavsett webbläsare räknas på samma sätt som när jag tillät alla webbplatser. Det skulle dock vara trevligt med lite mer bekräftelse på att "Tillåtna webbplatser" inte har någon negativ påverkan på IDN-domäner. (Jag har endast testat sidvisningar, och har förstås inte klickat på några annonser, men klick bör räknas på samma sätt som sidvisningar.) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Tack för att du delar med dig av denna utförliga undersökning!
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
![]() Det tycks vara ovanligt att folk använder AdSense på IDN-domäner? Hur som helst, nu när det har gått lite tid har jag fått 8 klick på domänen jag testade med, och rätt bra CTR. Jag har inte fått betalt för något av klicken. Självklart har jag inte klickat själv, och har inte heller på något sätt bett någon annan att klicka. Alla klick bör komma från folk som kommit till sidan via type-in eller sökning. Klick 8 Inkomster 0,00 US$ Samtliga klick är från besökare med webbläsare som har IDN-stöd. Det vet jag eftersom klicken är räknade under den anpassade kanalen, men inte under URL-kanalen. (Den anpassade kanalen räknar alla sidvisningar/klick, medan URL-kanalen endast räknar besökare som har webbläsare utan IDN-stöd.) Kan det vara så att man inte får betalt för klick på IDN-domäner om man använder sig av Tillåtna webbplatser? Jag har med punycode-varianten som tillåten webbplats, men det går inte att lägga in domänen med svenska tecken. Om det beror på Tillåtna webbplatser borde dock varken klicken eller besöken räknas alls, inte som nu att de är räknade men obetalda. Det skulle vara intressant om fler kunde dela med sig av erfarenheter när det gäller IDN och AdSense. Framför allt undrar jag om någon använder Tillåtna webbplatser och får betalt för alla (eller åtminstone de flesta) klicken på en IDN-domän? Eller om någon annan har samma erfarenhet som jag? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Jag har försökt luska i om man kan råka ut för samma problem när man kör via ett affiliatenätverk, t.ex. TradeDoubler, men inte kommit fram till något konkret. Är det någon som vet om det är så?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Analytics har liknande problem med IDN: http://www.webmasternetwork.se/f2t38266.html
Där var lösningen: pageTracker._setDomainName Finns motsvarande för AdSense? Det finns något som heter google_analytics_domain_name, men det antar jag är för att tala om vilken Analytics-domän annonserna ska vara kopplade till, och inte hur AdSense ska uppfatta domännamnet (eller hur man nu ska uttrycka det). |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|