Kom ihåg mig?

Besöksantal och trafik

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-05-12, 21:57 #1
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
JohanssonHenrik JohanssonHenrik är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2008
Har lite fundering angående besök och trafik på mina sidor. Påverkar antal besökare eller mängden trafik sökresultatet?

Om man får ett klick till sin sida via SERPen, tycker google då att min sida är mer relevant än en som inte får det (eller får mindre).
JohanssonHenrik är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-12, 22:15 #2
WebboTs avatar
WebboT WebboT är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Dec 2006
Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by JohanssonHenrik@May 12 2009, 14:57
Har lite fundering angående besök och trafik på mina sidor. Påverkar antal besökare eller mängden trafik sökresultatet?
Relevant trafik påverkar nog en hel del.
Citat:
Om man får ett klick till sin sida via SERPen, tycker google då att min sida är mer relevant än en som inte får det (eller får mindre).
Svar ja, så länge klicket inte resulterar i en 'bounce".
Google Adwords fungerar likadant. Ju högre CTR desto lägre pris för varje klick.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 08:06 #3
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Jag ställer mig tveksam till två saker i WebboTs svar. Jag vill dock reservera mig för att jag inte på något sätt har testat detta.

Jag hör till dem som är övertygade om att klick i SERP är positivt. Det ger sökmotorn en signal om att just den sidan är relevant för just den sökningen.

Bounce finns det två typer av, en där jag går tillbaka till sökresultatet för att välja en annan sajt. Detta ger naturligtvis en negativ signal. Den andra när du klickar på en länk på sajten du har besökt. Dels är det inte säkert att sökmotorn VET att du har klickat på länken, dels kanske det innebär att du hittade EXAKT vad du letade efter. Bounce behöver alltså inte vara dåligt.

Sen är jag också övertygad om att sökmotorerna håller så bra koll som möjligt på VEM som klickar på VAD. Annars vore det ganska enkelt att göra ett script som söker och klickar hela dagarna. Kommer du över ett större botnät och kan få samtliga att göra en sökning och klicka på din sajt så tror jag dock att du kan klättra.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 08:56 #4
WebboTs avatar
Bara ett inlägg till!

Bara ett inlägg till!
WebboTs avatar

Citat:
Originally posted by StefanBergfeldt@May 13 2009, 01:06
Jag ställer mig tveksam till två saker i WebboTs svar. Jag vill dock reservera mig för att jag inte på något sätt har testat detta.
Jag borde skrivit att jag "tror" eftersom ingen av oss kan veta exakt hur Google hanterar olika scenarior.
De som säger sig veta ska man akta sig extra noga för.

Citat:
Jag hör till dem som är övertygade om att klick i SERP är positivt. Det ger sökmotorn en signal om att just den sidan är relevant för just den sökningen.
Klick i serp är alltid bra, men om jag inte tänker helt fel nu så tror jag inte att Google behöver denna signal du nämner, efter de redan vet om den sidans [title], [description] och landningssidans kvalitet.

Citat:
Bounce finns det två typer av, en där jag går tillbaka till sökresultatet för att välja en annan sajt. Detta ger naturligtvis en negativ signal.
Detta tror jag är den enda typen av bounce som Google mäter.

Citat:
Den andra när du klickar på en länk på sajten du har besökt. Dels är det inte säkert att sökmotorn VET att du har klickat på länken, dels kanske det innebär att du hittade EXAKT vad du letade efter. Bounce behöver alltså inte vara dåligt.
Menar du klick på en extern länk? En bounce kanske inte alltid är dåligt, men totalt sett måste det va en negativ signal till Google.
Tänk dig två konkurrenter med liknande sajter. Den ena visar 20% bounce i GA och den andra visar 70%. Vilken tror du Google gillar?

Citat:
Sen är jag också övertygad om att sökmotorerna håller så bra koll som möjligt på VEM som klickar på VAD. Annars vore det ganska enkelt att göra ett script som söker och klickar hela dagarna. Kommer du över ett större botnät och kan få samtliga att göra en sökning och klicka på din sajt så tror jag dock att du kan klättra.
Google vet nog i de flesta fall exakt vem det är som sitter och klickar på sina egna resultat i serp.
Säkert 90%+ av alla som äger en någorlunda stor sajt, sitter inloggade i Google hela dagarna. Man måste ju ha GA uppe, webmaster tools, 15 gmail konton o.s.v.
Man skulle lika gärna kunnat skickat in sitt körkort till Google för att identifiera sig.

Jag tror att Google känner av om ett botnät gör ett besök i serp.
Skulle nån webmaster testa den varianten, så kan jag sätta en förmögenhet på att man valt att göra en massa sökningar med klick.
Detta skulle naturligtvis bryta mönstret av sökningar och klick på den sajten.
I normala fall kanske det var x antal sökningar och klick på sökord A varje dag, helt plötsligt kommer det ett botnet och under en dag gör xxxxxx antal sökningar och klick.
Varningaflaggorna hoppar upp både till höger och vänster hos Google.
WebboT är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 10:03 #5
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
end end är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jan 2005
Har skrivit om ett filter Google har som möjligen påverkas av detta:
http://www.seo-forum.se/straff/3996-30-fil...omgang-och.html

Jag har dock aldrig sett en riktigt bra studie på hur klickfrekvens/bouncerate påverkar serpen. Så det är ännu en öppen fråga.
end är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-13, 20:15 #6
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
MrWize MrWize är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Mar 2005
jag har många "siter" som har en bounce på över 90% ... vet ni, de rankar högt ;-)

Deras enda uppgift är att ta plats i SERP:en och slussa trafik till min "money page", sida jag tjänar pengar på. Skulle jag se en låg bounce-rate betyder det att jag INTE lyckats få användarna intresserade för att gå vidare. Du kan se dessa som "landningssidor" för att få besökaren att göra 2 saker. Klicka vidare, eller "take the road"

/Patrik Berggren
MrWize är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-05-14, 23:26 #7
kw_wasabis avatar
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Feb 2008
kw_wasabi kw_wasabi är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
kw_wasabis avatar

Reg.datum: Feb 2008
Jag tror inte trafikmängden på en sajt påverkar så mycket. Google kan ju inte veta med säkerhet hur många besökare sajten har, men ett hum om det har de nog. Det Google kan mäta är bl.a:

- Klick på din sajt i SERP:en
- Vilka sidor som besöks av de med Google Toolbar (antagligen samlas data in där)
- Sajter med Google Analytics-konto

Klick i SERP:en som inte ger någon bounce har jag läst flera ggr att det är positivt. Men precis som med Bibeln så bör man inte tro på allt som står nedskrivet.
kw_wasabi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:34.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017