FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har lite fundering angående besök och trafik på mina sidor. Påverkar antal besökare eller mängden trafik sökresultatet?
Om man får ett klick till sin sida via SERPen, tycker google då att min sida är mer relevant än en som inte får det (eller får mindre). |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
Citat:
Google Adwords fungerar likadant. Ju högre CTR desto lägre pris för varje klick. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jag ställer mig tveksam till två saker i WebboTs svar. Jag vill dock reservera mig för att jag inte på något sätt har testat detta.
Jag hör till dem som är övertygade om att klick i SERP är positivt. Det ger sökmotorn en signal om att just den sidan är relevant för just den sökningen. Bounce finns det två typer av, en där jag går tillbaka till sökresultatet för att välja en annan sajt. Detta ger naturligtvis en negativ signal. Den andra när du klickar på en länk på sajten du har besökt. Dels är det inte säkert att sökmotorn VET att du har klickat på länken, dels kanske det innebär att du hittade EXAKT vad du letade efter. Bounce behöver alltså inte vara dåligt. Sen är jag också övertygad om att sökmotorerna håller så bra koll som möjligt på VEM som klickar på VAD. Annars vore det ganska enkelt att göra ett script som söker och klickar hela dagarna. Kommer du över ett större botnät och kan få samtliga att göra en sökning och klicka på din sajt så tror jag dock att du kan klättra. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||||
|
||||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
De som säger sig veta ska man akta sig extra noga för. Citat:
Citat:
Citat:
Tänk dig två konkurrenter med liknande sajter. Den ena visar 20% bounce i GA och den andra visar 70%. Vilken tror du Google gillar? Citat:
Säkert 90%+ av alla som äger en någorlunda stor sajt, sitter inloggade i Google hela dagarna. Man måste ju ha GA uppe, webmaster tools, 15 gmail konton o.s.v. Man skulle lika gärna kunnat skickat in sitt körkort till Google för att identifiera sig. Jag tror att Google känner av om ett botnät gör ett besök i serp. Skulle nån webmaster testa den varianten, så kan jag sätta en förmögenhet på att man valt att göra en massa sökningar med klick. Detta skulle naturligtvis bryta mönstret av sökningar och klick på den sajten. I normala fall kanske det var x antal sökningar och klick på sökord A varje dag, helt plötsligt kommer det ett botnet och under en dag gör xxxxxx antal sökningar och klick. Varningaflaggorna hoppar upp både till höger och vänster hos Google. |
|||||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Har skrivit om ett filter Google har som möjligen påverkas av detta:
http://www.seo-forum.se/straff/3996-30-fil...omgang-och.html Jag har dock aldrig sett en riktigt bra studie på hur klickfrekvens/bouncerate påverkar serpen. Så det är ännu en öppen fråga. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Flitig postare
|
jag har många "siter" som har en bounce på över 90% ... vet ni, de rankar högt ;-)
Deras enda uppgift är att ta plats i SERP:en och slussa trafik till min "money page", sida jag tjänar pengar på. Skulle jag se en låg bounce-rate betyder det att jag INTE lyckats få användarna intresserade för att gå vidare. Du kan se dessa som "landningssidor" för att få besökaren att göra 2 saker. Klicka vidare, eller "take the road" /Patrik Berggren |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tror inte trafikmängden på en sajt påverkar så mycket. Google kan ju inte veta med säkerhet hur många besökare sajten har, men ett hum om det har de nog. Det Google kan mäta är bl.a:
- Klick på din sajt i SERP:en - Vilka sidor som besöks av de med Google Toolbar (antagligen samlas data in där) - Sajter med Google Analytics-konto Klick i SERP:en som inte ger någon bounce har jag läst flera ggr att det är positivt. Men precis som med Bibeln så bör man inte tro på allt som står nedskrivet. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|