FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Satt och kollade över mina script bibliotek jag skrivit till ett projekt.
Dessa ligger på 155 kb. Om jag raderar alla onödiga mellanslag, tar bort alla kommentarer, alla radbrytning osv. Alltså gör alla kod till en kodklump. Sparar jag ca 18% utrymme. 155 kb blir 127 kb. Är detta lönt att göra? Har sett att många script t.ex. Google utvecklar är ihop klumpade på detta viset. På 1000 besökare bör jag spara ca 28 000 Kb då. På 10 000 besökare bör jag spara ca 280 000 Kb då. Alltså närmre 270 Mb. Då börjar det bli lite av det. Gör man såhär? Är jag dum i huvudet och tänker helt fel? :lol: |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Är det scriptet eller själva htmlen som skickas till klienten du menar?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Alltså både klient och server script. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Scripten i sig är det ju dumt att försöka minimera, däremot själva datan som du skickar till klienten kan man ju komprimera för att spara lite, webbläsarna kan ju tolka det endå...
Så ja, du tjänar lite bandbredd om du komprimerar javascript och htmlen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Ett php-script på 100kb bör väll både ta bråkdelen mer tid och belasta servern lite mer än ett script på 50 kb? Eller? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nej inte om funktionerna är desamma, visst du kanske sparar lite på själva arbetsminnet men det kan knappast vara märkbart...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Premature optimization is the root of all evil, dvs innan du har data som visar på ett problem ska du inte optimera. och PHP-filens storlek kommer under alla förhållanden vara dittminsta problem.
och vad gäller data som skickas till klienten så kan du ju ha komprimerade filer som sedan packas upp på klienten (om det är storleken påöverfört data du är orolig för). Och åter igen - gör det bara om du kan påvisa ett faktiskt problem. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Att optimera själva scriptfilerna gör dom ganska oläsbara (om man nu inte behåller okomprimerade kopior förstås). Du tjänar lite grann men knappast så det är värt besväret.
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Använd gzip istället. Här står det hur du gör: gzip.se
|
||
![]() |
![]() |