Kom ihåg mig?

Dålig CTR - vad kan man göra?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2009-02-10, 15:29 #1
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Jag har en ganska usel CTR på en sida och undrar lite vad jag kan göra åt det. Nu senast när jag kollade så var det ca 30 klick på 90,000 bannervisningar vilket inte känns särskilt imponerande. Vad ligger det normala på för er?

Jag får visserligen betalt via det här programmet oavsett om folk klickar eller inte men det känns ju roligare med intressanta annonser. Reklamen har lite speciell karaktär dock då det man vill veta generellt sett framgår av bannern plus att en ganska stor del av besökarna förmodligen har ett hum om det som presenteras. Detta inverkar nog på folks vilja att klicka.
Oläst 2009-02-10, 16:49 #2
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Reg.datum: Jul 2006
Vad har du än så länge testat? Flytta runt annonserna, ändrat färger, testat olika annonsformat, jobba med relevansen på annonserna osv?
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 17:08 #3
mephisto73s avatar
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jan 2008
mephisto73 mephisto73 är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
mephisto73s avatar

Reg.datum: Jan 2008
Reklam måste vara intressant / relevant för besökarna, annars blir den helt förbisedd.

Grejen är att hitta reklam/erbjudanden som är intressanta för så många som möjligt. Att ändra placering kan inverka, men enligt erfarenhet inte så värst mycket.
mephisto73 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 17:15 #4
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Daniel.st
Vad har du än så länge testat? Flytta runt annonserna, ändrat färger, testat olika annonsformat, jobba med relevansen på annonserna osv?

Det är ett specifikt annonsprogram med flash-banners. Stora leaderboard-annonser som knappast kan placeras någon annanstans än längst upp?

Citat:
Ursprungligen postat av mephisto73
Reklam måste vara intressant / relevant för besökarna, annars blir den helt förbisedd.
Grejen är att hitta reklam/erbjudanden som är intressanta för så många som möjligt. Att ändra placering kan inverka, men enligt erfarenhet inte så värst mycket.
Jo, det inser jag också =) Det är dock det enda vettiga nätverket inom temat och det har exakt samma inriktning som sajten själv.
Oläst 2009-02-10, 17:39 #5
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by tartareandesire@Feb 10 2009, 18:15

Jo, det inser jag också =) Det är dock det enda vettiga nätverket inom temat och det har exakt samma inriktning som sajten själv.
Det är inte så att du konkurrerar ut din egen annonsör om ni har samma inriktning? Om besökaren har allt han/hon kan önska sig på din sida så kommer personen inte att klicka på några annonser. Man brukar säga att content is king och det är nog sant i längden. Men bra och intressant innehåll kan vara dåligt för klickfrekvensen.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2009-02-10, 18:27 #6
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av Gustav
Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire
Det är inte så att du konkurrerar ut din egen annonsör om ni har samma inriktning? Om besökaren har allt han/hon kan önska sig på din sida så kommer personen inte att klicka på några annonser. Man brukar säga att content is king och det är nog sant i längden. Men bra och intressant innehåll kan vara dåligt för klickfrekvensen.
Det kan nog ligga något i det. Jag kanske måste leva med en låg CTR i det här fallet. Att rucka på kvalitén i innehållet är inte aktuellt. Då skulle förmodligen inte annonsören vara intresserad längre. Det är bara ett fåtal sajter som är med i nätverket.

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:31.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017