Kom ihåg mig?

Ipred lagen är infört.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-12-05, 07:31 #1
EternalSunshines avatar
EternalSunshine EternalSunshine är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Nov 2008
Medlem
EternalSunshines avatar

Läste i metro imorse att de har kommit överens om hur Ipred lagen skall se ut just nu.
Lagen innebär;

- Internetleverantörer kan tvingas uppge för en rättighetsinnehavare – exempelvis ett skivbolag – vilken person som har ett abonnemang från vilket fildelning misstänks ske.

- Rättighetsinnehavaren får rätt att lagra uppgifter om personer som misstänks för fildelning.

Vart är detta samhället är på väg? Jag trodde att Sverige var land nr 1 på att bevara den personliga integriteten.
Bortse ifrån ert personliga intresse (att ladda hem) och se lagen från en annan synvinkel, är det bara jag som tycker att det låter helt absurt?
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 08:21 #2
cyrres avatar
cyrre cyrre är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Feb 2006
cyrre cyrre är inte uppkopplad
Medlem
cyrres avatar

Reg.datum: Feb 2006
Du får fylla upp hårddiskarna innan den 1 april då!

Nämen, ju mer jag tänker på det desto mindre konstigt tycker jag egentligen att det är. Klart de vill sätta dit folk som "stjäl" deras verk. Det skulle antagligen jag också vilja gjort ifall jag hade skapat en film eller ett album som har tagit många timmar & kronor att ta fram.

Om jag däremot kollar på saken som fildelare så är lagen självklart helt absurd

Självklart har det kommit tekniska lösningar på detta ip-spårande innan lagen träder i kraft, ingen mening att oroa sig.

Vare sig det är rätt eller fel så kan vi inte göra någonting åt saken... Om ingen här sitter i regeringen och har stort inflytande!
cyrre är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 08:21 #3
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad

Reg.datum: Nov 2004
* Då återstår det bara att överklaga alla sådana beslut så långt det går och under tiden ska uppgifterna om kund råka försvinna pga dom blivit så gammla så systemet råkat rensa bort det.

* Kräva så dyr avgift per varje uppgift beräknat på fullt arvode så det blir fördyrt för dom att kräva ut massuppgifter.

* Då man aldrig kan bekräfta äktheten på IP i verkligheten så duger inga bevisa som innehåller IP endast, isåfall krävs det husransakan med för att säkra mer bevis. Och då krävs det att polisen gör det och inte ofta dom gör sådant för lite fildelningsbrott.

* Finns inga dommar som är korrekta som endast är IP som bevis, allt annat är erkännande eller övrig teknisk bevis från dator. Om någon blivit dömd endast som bevisa med IP i loggar/printscreen så är det en felaktig dom.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 09:13 #4
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Originally posted by patrikweb@Dec 5 2008, 09:21
* Finns inga dommar som är korrekta som endast är IP som bevis, allt annat är erkännande eller övrig teknisk bevis från dator. Om någon blivit dömd endast som bevisa med IP i loggar/printscreen så är det en felaktig dom.
Är det vad du sa till polisen när dom hörde dig eller ?

Men jag tror lagen blir ganska bra, som sagt, lyft blicken lite, jag skulle gissa att 60% av nedladdningen sker av "vanliga" människor som laddar ner för att det går helt enkelt, för dessa kommer lagen eller dom konsekvenser den kan ge för den enskilde, att verka avskräckande. Får man sen bort TPB så försvinner ytterligare 15%.

Självklart blir det en teknikjakt, där dom som verkligen vill kan fortsätta att ladda hem, men det är inte verkligheten för dessa 75%, delvis för att man inte besitter kompetensen, men också för att brottet någonstans blir mer flagrant med sådana åtgärder, och den moraliska tröskeln därmed blir högre.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 09:58 #5
hundservers avatar
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Aug 2004
hundserver hundserver är inte uppkopplad
Mycket flitig postare
hundservers avatar

Citat:
Originally posted by gummianka@Dec 5 2008, 10:13

Var den kommentaren nödvändig i sammanhanget eller??
hundserver är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 11:15 #6
robinb0bin robinb0bin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
robinb0bin robinb0bin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Apr 2007
Men vi säger att Sven delar ut en film på en torrentsida. Det är 1000 som tankar den. Ska dom bara då försöka sätta dit Sven, eller ska dom också försöka haffa de andra 1000 som tankat filmen? Lär bli ett jävla jobb.

Fast dom lär ju endast söka efter de "stora" uppladdarna. Det tråkiga för dom är att det känns som om den här lagen inte kommer förändra särskilt mycket. Okej att en "vanlig svensson" blir lite nojig och slutar ladda hem, men överlag så tror jag inte många kommer sluta.
robinb0bin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 11:22 #7
Spindels avatar
Spindel Spindel är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Spindel Spindel är inte uppkopplad
Spindels avatar

Reg.datum: Mar 2004
Om IPRED leder till att de lagliga alternativen lanseras i Sverige (alltså de som redan finns i USA) är ju IPRED något positivt isåfall.

Tänk att kunna ladda ned DVD-film via Netflix på Xbox 360. Eller ett South Park-avsnitt i HD till din hårddisk på Xbox 360.

För musik finns ju Spotify.
För spel finns ju Steam.
För film finns...?
För tv-serier finns...?
Spindel är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 11:35 #8
Avamias avatar
Avamia Avamia är inte uppkopplad
Flitig postare

Avamia Avamia är inte uppkopplad
Flitig postare
Avamias avatar

Det är sinnessjukt. Ett hårt slag mot rättssäkerheten i Sverige. Jag ska se mig efter ett annat land att bo i i fortsättningen.
Avamia är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 11:55 #9
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av hundserver
Citat:
Ursprungligen postat av gummianka

Var den kommentaren nödvändig i sammanhanget eller??
Nödvändig ? Nja....inte mer än någon annan kommentar.

Relevant ? I allra högsta grad...

Jag kan hitta ett antal trådar på detta forum, inkl. den senaste om MissDomain, där leverantörer av produkter och tjänster själva använder just IP nummer för att avgöra just liknande frågor, som handlar om, om man ska hårddra det, om man är skyldig eller oskyldig. Så frågan om IP kan anses fungera som avgörande bevis är ju större än IPRED, och blir ju onekligen mer och mer relevant och aktuell

Självbevarelsedriften ger självklart vid hand att när man är anklagad så vill man inte att den bevisning som presenteras ska vara avgörande, men då kan man heller inte själv använda den på det sättet.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-12-05, 12:01 #10
EternalSunshines avatar
Medlem

Medlem
EternalSunshines avatar

Citat:
Men vi säger att Sven delar ut en film på en torrentsida. Det är 1000 som tankar den. Ska dom bara då försöka sätta dit Sven, eller ska dom också försöka haffa de andra 1000 som tankat filmen? Lär bli ett jävla jobb.
Just när det gäller torrent tekniken, (som ni säkert vet), så laddar man upp samtidigt som laddar ner.
Med andra ord det är kört oavsett.

Hade man haft råd med allt man laddar hem så hade man inte laddat hem det!

Jag tror faktiskt att företag säljer software tjänar på att folk piratladdar hem deras produkter. Om ni tänker på helheten så kommer ni fram till att mitt argument är sann. Om ungdommar laddar hem och lär sig använda "tex photoshop", vad händer om 10 år när de jobbar med bildredigeringsprogram? Jo, photoshop blir den naturliga slutsatsen och programmet som företaget köper in.

När det gäller musik så finns det artister som har blivit världskända genom att själva släppa sitt material online. (System of a down- släppte "steal this album), Timbukto hade världsprimiär för sin senaste låt på TBP. Vet de hur de ska bete sig så kan de tjäna ordentligt på detta!

De som drabbas hårdast är nog filmbranschen. Istället för att tjäna 100 000 000 (USA nu va) så tjänar starkarna bara upp till 100 miljoner :P

Ursäkta stavfelen, skrev hastigt och nu är det lunchpaus ;-)
EternalSunshine är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:07.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017