Kom ihåg mig?

Tips på riktigt bra accesspunkt?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-11-19, 09:13 #1
Intets avatar
Intet Intet är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: May 2004
Flitig postare
Intets avatar

Hej,

I en övernattningslägenhet som jag har så surfar jag via en grannes WLAN. Vi känner varandra och han tycker att det är ok. Han bor 3 våningar över mig och mitt interna WLAN-kort i laptopen hittade inte nätverket först. Men efter att ha köpt ett externt USB WLAN kort med ”extra räckvidd” (Belkin) så kan jag nu surfa på några kvadratmeter i lägenheten.

Jag funderar på att sätta upp en accesspunkt för att repeata/brygga nätverket och täcka resten av min lägenhet. Eftersom jag har sett att avståndet kräver extra bra täckning så skulle jag nu vilja ha tips på accesspunkter som har så bra räckvidd som möjligt. Jag har kollat över Dustins sortiment av accesspunkter men jag kan inte hitta något mätvärde på styrkan/räckvidd. Har någon tips på accesspunkter som ni vet fungerar på långa avstånd och genom tjocka väggar, gärna från Dustins sortiment?

Tack på förhand.
Intet är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 09:38 #2
msjoedins avatar
msjoedin msjoedin är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: May 2006
msjoedin msjoedin är inte uppkopplad
Medlem
msjoedins avatar

Reg.datum: May 2006
Hej!

Jag skaffade en D-link DIR-855 härom dagen. Den funkar väldigt bra! Kör den på lägsta effekten och den funkar klockrent i mitt betonghus ändå. Det gjorde inte min förra router direkt, som var en Linksys WRT54GL. D-linken har ju även stöd för 802.11n för övrigt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=283703

/ M
msjoedin är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 10:14 #3
Intets avatar
Flitig postare

Flitig postare
Intets avatar

Tack för tipset. Men läste en recension på prisjakt som sa följande:

"The bad: Middling range; confusing network activity display; expensive; bulky design; no print-serving or NAS functionality.
The bottom line: The D-Link Xtreme N Duo Media Router DIR-855 is a stable performer with excellent Web interface. But because it comes in a bulky, old-school design, has a relatively short range, and carries a hefty price tag, consider waiting for the price to drop before investing in this router."

Den verkar inte ha bästa räckvidden enligt recensionen, det är just det jag är ute efter. Sedan vill jag helst ha en ren accesspunkt och inte en router. Men fortsätt gärna tipsa.
Oläst 2008-11-19, 10:38 #4
gummiankas avatar
gummianka gummianka är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Apr 2008
Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Jag har försökt göra samma sak med routrar (med stöd för WDS) och accesspunkter från Asus, Apple, Philips och (en till) och inte lyckats, så jag gissar att du förutom router/accesspunkt behöver en extra antenn, på dom ställen där det går att komma åt nätverket med ett internt såväl som ett USB anslutet nätverkskort så har dessa routrar/accesspunkter misslyckats, lösningen för mig har blivit en lång sladd till ett USB "kort" (en nödlösning som fungerar tillsvidare)

Trådlösa nätverkort är intressanta tycker jag, där hastighet och kvalité på anslutning hänger väldigt mycket på drivrutiner och OS..

edit: när det gäller just WDS så underlättar det ofta med samma fabrikat på router och den accesspunkt som ska "kasta" signalen vidare, men mitt råd blir helt enkelt en "billig" router/accesspunkt och en extra antenn, kanske en utomhusantenn (oftast så är det ju den vägen signalen har enklast att ta, om man inte bor väldigt konstigt till i förhållande till den ursprungliga routern)
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 10:43 #5
Intets avatar
Flitig postare

Flitig postare
Intets avatar

Jag är lite rädd för samma sak. Men sammtidigt måste (?) det väl finnas accesspunkter som har längre räckvidd än ett USB WLAN kort?
Oläst 2008-11-19, 12:03 #6
gummiankas avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
gummiankas avatar

Jag vet ärligt talat inte, eller ja, det gör det väl, men jag gissar att begränsningen snarare ligger i WDS. Det blev iaf min slutsats. (det blir ju en 3-vägskommunikation för routern, vilket jag gissar kan ge begränsningar i styrka till varje punkt)
Men jag testade även wireless-ethernet bryggor, som även dom var sämre än en vanlig USB "pinne".

Men vid en viss punkt blir det ju billigare med en månadskostnad för en egen bredbandsanslutning, därför var det för mig mer attraktivt med en usb-mottagare för 150 kr, som dessutom hängt på mitt fönsterbleck i ur och skur i 1 år utan att ta skada, och därför ger utomordentlig styrka och kvalité på anslutningen.

Ett alternativ (som väl iofs prismässigt hamnar på samma nivå som en router+antenn) kan ju vara en wireless usb hub.
gummianka är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 12:39 #7
Daniel.sts avatar
Daniel.st Daniel.st är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Jul 2006
Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Kika på valet av antenner. Används rundstrålande antenner så sprider de ju signalerna åt sidorna och bor gå grannen rakt ovanför dig bör du/ni istället använda raktade antenner som riktar signalen på ett bättre sätt. Du kan ha världens starkaste accesspunkt men riktas signalerna fel hjälper det inte så mycket.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 13:16 #8
Intets avatar
Flitig postare

Flitig postare
Intets avatar

Jag funderar på att köpa in denna:
http://www.dustin.se/pd_5010066054.aspx

och komplettera med:
http://www.dustin.se/pd_5010081898.aspx
Oläst 2008-11-19, 14:42 #9
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
klein klein är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Originally posted by Intet@Nov 19 2008, 10:13
Hej,

I en övernattningslägenhet som jag har så surfar jag via en grannes WLAN. Vi känner varandra och han tycker att det är ok. Han bor 3 våningar över mig och mitt interna WLAN-kort i laptopen hittade inte nätverket först. Men efter att ha köpt ett externt USB WLAN kort med ”extra räckvidd” (Belkin) så kan jag nu surfa på några kvadratmeter i lägenheten.

Jag funderar på att sätta upp en accesspunkt för att repeata/brygga nätverket och täcka resten av min lägenhet. Eftersom jag har sett att avståndet kräver extra bra täckning så skulle jag nu vilja ha tips på accesspunkter som har så bra räckvidd som möjligt. Jag har kollat över Dustins sortiment av accesspunkter men jag kan inte hitta något mätvärde på styrkan/räckvidd. Har någon tips på accesspunkter som ni vet fungerar på långa avstånd och genom tjocka väggar, gärna från Dustins sortiment?

Tack på förhand.
Netgear senaste , hette något med extreme har 3 antenner. Den klara tom betong bygg villa m/40 tal. Sen kan du ha repeater , dom förbättre signaler asvärt. Finns även routra som kan gå som accesspunkter eller räckvids förlängare.
klein är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-11-19, 17:01 #10
Daniel.sts avatar
Mycket flitig postare

Mycket flitig postare
Daniel.sts avatar

Citat:
Originally posted by Intet@Nov 19 2008, 14:16
Jag funderar på att köpa in denna:
http://www.dustin.se/pd_5010066054.aspx
och komplettera med: http://www.dustin.se/pd_5010081898.aspx
Även den antennen är rundstrålande, dvs. "sprider" signalen åt sidorna.
Daniel.st är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:49.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017