FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag skall byta domän namn på min worpress blogg och jag har letat runt och läst massor om hur man skall göra men är fortfarande osäker, jag vågar inte experimentera så jag har några frågor. Min nuvarande sida ligger i en mapp ”mobil1.se” på servern. Skall jag göra en kopia av allt som ligger i mappen ”mobil1.se” Och lägga in det i mappen ”mobil2.se” Eller skall jag använda samma mapp ”mobil1.se” och lägga in en 301 redirect i Htaccess Som skickar allt till nya domänet. Det snurrar i skallen . Skall jag huvud taget peka nya domänet till någon mapp? . Är det något i db som jag måste ända? . när kan jag ta bort det gamla domänet? . kommer det inte vara det gamla domänet i admin på worpress? . hur länge måste man köra 301 redirect? Hoppas att jag var tydlig. ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vad kör du för system alt vilket webhotell har du?
i ex Win kan du skapa en ny webplats och peka domännamnet direkt till mappen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Exportera databasen, flytta filerna, importera databasen.
Möjligen ändra vissa saker i config filen ifall adresser eller liknande ändrats. 301 redirect. Men när jag tänker efter, du ville bara byta domän, då skall du inte flytta sidan. Utan då är det ju bara att ändra pekningarna. Och du kan ju peka din gamla domän mot sid utrymme med en 301 redirect |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
Hej
Jag kör med unix, apache, wordpress. Kan jag kopiera allt från mapp ”mobil1.se” till mapp ”mobil2.se” och expotera db Så ändra jag lite sökvägar i db eller i wordpress admin så att det blir rätt och så lägger jag in en 301 redirect i Htaccess som ligger i mapp ”mobil1.se” som skickar vidare besökarna till nya sidan. Är det så det går till? Hej BarateaU Hur menar du?, kan du för klara med mina mappar ”mobil1.se” och ”mobil2.se” eller domäner. vart skall 301 redirect Htaccess filen ligga. :unsure: |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|