Kom ihåg mig?

Vad behövs för att leva på annonsutrymmen?

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-10-14, 01:30 #21
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Gustavs avatar

Reg.datum: Jul 2005
När jag först såg den här tråden så var jag övertygad om att den skulle spåra ur direkt. Det var förmodligen bara Connys tidiga och seriösa svar som räddade tråden. Att fråga hur långt ett snöre är och att be om svaret via PM brukar leda till spydiga kommentarer på WN. Vi kan kalla det för kamratuppfostran eller pennalism.

I vilket fall så presenterades det en hel del siffror i den här tråden, som gör den till en av de mer intressanta på WN hittills ur mitt perspektiv. Jag tjänar ca 100k mindre per månad än vad jag skulle kunna göra enligt de siffrorna som presenteras här. Jag har aldrig haft något större intresse av att visa annonser på mina webbsidor, men det har ändrats i och med svaren i den här tråden. Jag tror fortfarande att ni gör glädjekalkyler, men jag kommer förmodligen att se över mina webbsidor den kommande månaden.

Jag hoppas att det finns flera som vill bidra med statistik. De flesta här på WN borde ha någonting att säga om intäkter från annonser.
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 01:43 #22
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
grazzy grazzy är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Jag har sidor där 30k ub/månad generar ett par dollar och alla intäkter kommer från alternativa annonsformer där annonsörerna betalar för att material skall synas (men det är inte banners). Det är dock fortfarande långt långt under ens 1:- per besökare, vi pratar ören. Sen så har jag sidor där jag tjänar runt 1 dollar per besökare.

Säger detta dig nånting? Antagligen inte. Vill du göra en bra och rolig tjänst kommer du till största sannolikhet att tjäna mindre pengar eftersom besökarna är där för tjänsten. Om du istället gör en affiliate-sida kan du till och med tjäna pengar på att köpa trafik till den eftersom du gör en sådan vinst på varje besökare. Fast baksidan där är att dina besökare antagligen inte kommer att besöka dig igen.

Det finns ett par nischer där de två sidorna av myntet möts och lyckas man hitta en sådan är det såklart helt suveränt, men rent generellt tycker jag att besökare är ett dåligt sätt att avgöra hur mycket pengar du kommer att tjäna (även om du kan räkna med en miniinkomst). På en hyfsat normal sida som inte är alltför spännande för användaren brukar jag räkna med någon procent i CTR och ca 12 cent per klick. Det ger med andra ord att du tjänar runt $1,2 per tusen besökare (via adsense). Kan du hitta någon som betalar dig för CPM eller fyller sidan med reklam kan du såklart tjäna mer, men det gynnar sällan din sida i längden.
grazzy är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-14, 01:52 #23
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Originally posted by Gustav@Oct 14 2008, 01:30
När jag först såg den här tråden så var jag övertygad om att den skulle spåra ur direkt. Det var förmodligen bara Connys tidiga och seriösa svar som räddade tråden. Att fråga hur långt ett snöre är och att be om svaret via PM brukar leda till spydiga kommentarer på WN. Vi kan kalla det för kamratuppfostran eller pennalism.

I vilket fall så presenterades det en hel del siffror i den här tråden, som gör den till en av de mer intressanta på WN hittills ur mitt perspektiv. Jag tjänar ca 100k mindre per månad än vad jag skulle kunna göra enligt de siffrorna som presenteras här. Jag har aldrig haft något större intresse av att visa annonser på mina webbsidor, men det har ändrats i och med svaren i den här tråden. Jag tror fortfarande att ni gör glädjekalkyler, men jag kommer förmodligen att se över mina webbsidor den kommande månaden.

Jag hoppas att det finns flera som vill bidra med statistik. De flesta här på WN borde ha någonting att säga om intäkter från annonser.
Jag måste tacka för komplimangen...

Mycket av intäktsmöjligheten styrs av vilken typ av information man har på sin sida (Porr kanske ger annorlunda CPC än mobiltelefoner för att ta ett exempel). Har man lagt ned mycket arbete på att lägga in genomtänkt och relevant information för en strikt begränsad och tydlig målgrupp får man mycket högre betalning per klick, klickpriset varierar dessutom kraftigt över tiden (i alla fall för mig).

Enligt kanalstatistiken i Google AdSense så har jag idag själv ett CPM på 5,16-12,79 USD (30,96-76,74 SEK), CTR på ellan 1,47%-8,24% snitt 3,55% och ett CPC på mellan 0,063-0,41 snitt 0,36 USD (0,378-2,46 snitt 2,16 SEK). Jag har en kundsite som har ett omvandlingsfrekvens på drygt 15%.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 15:37 #24
TonyL TonyL är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Sep 2008
Medlem

Jag är glad att dollarn gått upp på kort tid, ett par månader, från 5,90 till 7,41 senast igår.
Toppen att få adsense pengar, nu när intäkterna är över 1 000 dollar i månaden, så gör ju dollarn en 1 500 kr i ökning.

Bara det inte blir dyrare att köpa annonser på de ord man vill. Fast matematiskt borde det väl bli det. Men det är ju auktion, och auktionen behöver ju inte följa dollarn Dvs det är kanske färre som vill köpa till dyrare dollar, men trots allt så många att våra intäkter följer dollarn uppåt. Jag vet lite snårigt, men jag tror jag tänkte rätt
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 15:52 #25
digis avatar
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Jul 2004
digi digi är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv
digis avatar

Reg.datum: Jul 2004
Citat:
Originally posted by TonyL@Oct 16 2008, 15:37
Jag är glad att dollarn gått upp på kort tid, ett par månader, från 5,90 till 7,41 senast igår.
Toppen att få adsense pengar, nu när intäkterna är över 1 000 dollar i månaden, så gör ju dollarn en 1 500 kr i ökning.
Bara det inte blir dyrare att köpa annonser på de ord man vill. Fast matematiskt borde det väl bli det. Men det är ju auktion, och auktionen behöver ju inte följa dollarn Dvs det är kanske färre som vill köpa till dyrare dollar, men trots allt så många att våra intäkter följer dollarn uppåt. Jag vet lite snårigt, men jag tror jag tänkte rätt
Sorry för väldigt mkt OT men jag måste fråga TonyL: vad är tanken med teckenspråks-delarna på din hemsida (den du har i profilen)?
digi är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-10-16, 16:59 #26
Medlem

Medlem

hej
Nu vet jag inte exakt var du menar, för jag kan säga att de sidor som ligger under huvuddomänen, är övertagna, samt snabbt modifierade, då det var många sidor. Jag kan tänka mig att det fanns teckenspråk delar tidigare på siten, men jag tog bort dem, då jag trodde jag inte hade rätt att överta dem, pga bildrättigheter. Vad jag förstår ligger det väl en del kostnad osv, att göra nya, alternativt använda de gamla. Så jag avvaktade med dem. Det är subdomänerna som är mina gullisar nu.

En sak i taget. Och tyvär ligger väl teckenspråk, en bit ned på "to do" listan. Då jag till skillnad från tidigare ägare inte har ekonomiska resurser, av större mått ännu.
TonyL är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:35.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017