FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | |||
|
||||
Medlem
|
Gör ett försök i alla fall. Tyvärr är det lite för lätt i dagens samhälle att smita undan ansvar. Har man gjort något så får man väl stå för det? Har ens barn kraschat en fönsterruta så betalar man för den. Har de beställt något på nätet så betalar man för det och tar diskussionen med sina egna barn. Det ska ju inte vara ditt ansvar att uppfostra någon annans ungar...
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Ofta är det tvärt om, att föräldrarna handlar och skyller på barnen för att slippa betala. Så kunde det varit i det fallet då mamman kunde skickat ungen att hämta paketet för att ha det som bevis.
Släpp inte, kolla på Telia.. Varför betalar man alltid sina fakturor till dem innan man betalar andra om man har det dåligt ställt? Jo, för att telia inte släpper ens 5 kr, har du skuld hos dem ska det betalas på ett eller annat sätt. Så borde alla vi som driver företag jobba. Det är inte ok att slippa en betala, det är ett bevis på att det går att fuska hos dig och det är lätt att det sprider sig vidare. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Självklart skicka du inkasso, helst till KFM direkt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Skicka ett brev. Alla uppgifter du har fått har varit korrekta. Paketet har skickats till henne och det har hämtats ut.
Påtala att om du inte får betalt eller varorna returnerade (om det går) så rör det sig om ett bedrägeri och att företaget har som policy att alltid polisanmäla bedrägerier. Kolla gärna med posten vem som hämtat ut paketet.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Liten uppdatering, ringde igår för hon skulle prata med sina barn hon hade tydligen glömt bort att prata med dom angående beställningen ska ringa idag igen och idag blir det hårdhandskarna polisanmälan med mera om hon inte är villig att ta tag i detta.
Det värsta är att hon låter inte ens brydd angående detta börjar nästan tro att det är som vissa av er säger att det är hon som beställt men skyller på barnen... Citat:
vi får väl se vad som händer... |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Egentligen är det ganska onödigt att driva detta vidare för 450 kr men känns lite som en principsak plus det är lite utbildande också=)
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det måste ju inte vara personen som försändelsen är ställd till som hämtar ut ett paket. Det räcker med avi och legitimation för att hämta någon annans paket. Däremot borde ju posten mycket riktigt kunna se vem som hämtat ut det.
Det är bara rek som de absolut inte får lämna ut till någon annan. Det är då själva f*n att folk inte kan lära sig att uppföra sig. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
På tal om minderåriga så fick jag ett samtal från Payex där de skall börja med en ny betalmetod.
Man skall kunna köpa något slags kort hos 7-eleven som man sedan kan lösa in i webbutiker. Det säljare tyckte var jättebra var att även folk under 18 kunde handla... Jaha tänker jag då som inte vill ha minderåriga som ingår avtal hos mig. Verkligen smart idé... så vi tackade nej. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Dessa ringde mig också, jag tackade nej.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Medlem
|
Rent juridiskt så är det såhär (enligt föräldrarbalken 9:e kapitlet, §7):
Skulle det var barnet som köpt varan i sitt namn (och utan föräldrarnas vetskap) så ska köpet gå tillbaka. Dvs du ska få tillbaka produkten. Skulle varan vara konsumerad så ska föräldrarna stå för kostnaden så länge varan ligger inom skäligt underhåll (ex. kläder, mat etc.). Motsatsen är väl exempelvis godis där du skulle få står för kostnaden. Om avtalet däremot ingåtts genom falska uppgifter (som i ditt fall) så har du dessutom rätt till skälig ersättning för den förlust du fått enligt avtalet. Du har i princip alltså rätt till den vinst du missar genom att avtalet (köpet) gick tillbaka. Denna summa fås dock genom prövning i domstol. (Om barnet är straffmyndigt gäller inte detta utan då gäller allmänt skadestånd pga brott, iofs tror jag att denna summa blir densamma?) Om jag var i din sits så jag skulle hänvisa till lagboken och erbjuda föräldern att skicka tillbaka produkten, om det inte går så får de betala. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|