Kom ihåg mig?

Regga i ond tro

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-09-01, 00:45 #51
autosvars avatar
autosvar autosvar är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Mar 2006
Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Nej det där håller inte. Om domänen var viktig för Wasabröd så hade det varit naturligt att registrera den från första början när möjligheterna gavs men jag gissar att Wasabröd var ointresserade (Internet är bara en...) eller att den gode ber inte svarade ok. Wasabröd hade dessutom även kunnat kontaka Länsförsäkringar ända sedan 1998 då företagsnamnet upphörde att existera och gjort upp med Länsförsäkringar om ett övertagande.... 10 år är lång tid för att inte agera...

Om nu Wasabröd var medvetna om att domänen var i karantän och skulle frisläppas så fanns det ingen som helst orsak att chansa genom att i konkurrens med andra försöka registrera den vid ett visst klockslag. Då har Wasabröd den absolut sämsta tänkbara varumärkesstrategin och ett oförlåtligt uselt varumärkesföretag eller intern avdelning som bevakar deras intressen.

Antag att ingen hade snappat domänen utan att en morgontidig medlem i Brf Wasa i Jakobsberg hade hunnit registrera den innan den morgontrötte domänansvarige på Wasabröd ringt sitt ombud - ska då Brf Wasa i Jakobsberg tvingas överlåta domänen till Wasabröd?

Din inställning till varumärkesrätten och domäner tycker jag i viss mån inte heller är korrekt. Startar du etikbyrån Conny imorgon med domänen conny.se - ska då t.ex. ett annat företag med namnet connysbilar som under 10 år inte visat intresse för domänen kunna lägga beslag på conny.se?

Min uppfattning är att du delar irritationen som många av oss kan känna att nästan alla attraktiva domännamn hamnar på en andrahandsmarknad och då att din irritation riktas alldeles speciellt emot NN som lockar med feta bonusar till ombuden - men det är faktiskt en helt annan fråga. Du blandar ihop två skilda saker. I detta specifika fall tycker jag att Wasabröd inte lyft ett finger för att bevaka sina intressen och därmed faktiskt får acceptera konsekvenserna av det.
autosvar är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-01, 04:41 #52
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Aug 2005
Conny Westh Conny Westh är inte uppkopplad

Reg.datum: Aug 2005
Käre autosvar,

Sammanfattningsvis har du helt missat min poäng! Du har dessutom inte läst eller förstått det jag skriver.

Jag säger just precis att om Brf Wasa i Jacobsberg hade reggat domänen och fått den så har de all rätt till den, punkt slut. Detta för att de har wasa i sin firma.

NN har inget wasa i sin firma eller äger något varumärke med wasa i (har ej kollat varumärkesregistret men har förstått detta av debatten i denna tråd).

Om jag skulle regga conny.se så har jag rätt till det utan att någon som heter connybilar kan komma efteråt och hävda rätten till namnet. Detta därför att jag heter conny!

Nu var det troligen så att Wasabröd inte hade koll på att snappbacksystemet existerade och därför tror jag att de trodde att de skulle hinna regga namnet när det blev ledigt. Sen upptäckte de att ett företag sominte har något wasa i sin firma reggat namnet och de blev fly förbannade och kontakdae sin advokat. I samarbete med advokaten författade de en skrivelse till ATF som inlämnades 8 dagar efter att domänen släpptes fri från länsförsäkringar.

Det är inte så många företag som sitter och lusläser webbstrategier så det kan mycket väl vara så att wasabröd helt enkelt inte kände till snappbacksystemet. Det var inte så länge sedan jag själv fick reda på att det finns.
Conny Westh är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-01, 08:13 #53
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Käre autosvar,
Sammanfattningsvis har du helt missat min poäng Du har dessutom inte läst eller förstått det jag skriver.
Jag säger just precis att om Brf Wasa i Jacobsberg hade reggat domänen och fått den så har de all rätt till den, punkt slut. Detta för att de har wasa i sin firma.
Ok då är vi överens. Jag misstolkade ditt inlägg.
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth
Nu var det troligen så att Wasabröd inte hade koll på att snappbacksystemet existerade och därför tror jag att de trodde att de skulle hinna regga namnet när det blev ledigt. Sen upptäckte de att ett företag sominte har något wasa i sin firma reggat namnet och de blev fly förbannade och kontakdae sin advokat. I samarbete med advokaten författade de en skrivelse till ATF som inlämnades 8 dagar efter att domänen släpptes fri från länsförsäkringar.
Det är inte så många företag som sitter och lusläser webbstrategier så det kan mycket väl vara så att wasabröd helt enkelt inte kände till snappbacksystemet. Det var inte så länge sedan jag själv fick reda på att det finns.
En webbstrategi är knappast något som lusläses utan en process som försiggår året om. Men i vilket fall som helst så skulle det verka konstigt att ett företag som med en omsättning på € 160 miljoner skulle ha så dålig rådgivare att de chansade på att wasa . se skulle hamna hos ett annat företag med samma ord i firman. Det finns ingen ursäkt för detta. Rådgivarna borde ha rekommenderat Wasabröd att ta över domänen för att skydda varumärket - punkt. Snappbacksystem eller inte är inte relevant, Wasabröd kan omöjligtvis ha visat intresse för domänen innan. Att dessutom i efterhand dra igång arbete med advokater lär ju bli dyrare än att från första början ha kontaktat den föregående ägaren. NN må kanske med sin affärsidé att tjäna pengar på sökordstrafik utan att inneha en matchande firma ha en svag rätt till domänen, men jag gissar att Wasabröds tidigare ointresse kommer att vara till deras nackdel vid en eventuell ATF.
Oläst 2008-09-01, 10:17 #54
Internet Swedens avatar
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2005
Internet Sweden Internet Sweden är inte uppkopplad
Internet Swedens avatar

Reg.datum: Apr 2005
Citat:
Originally posted by autosvar@Sep 1 2008, 08:13
NN må kanske med sin affärsidé att tjäna pengar på sökordstrafik utan att inneha en matchande firma ha en svag rätt till domänen, men jag gissar att Wasabröds tidigare ointresse kommer att vara till deras nackdel vid en eventuell ATF.
@autosvar - Inte en eventuell En ATF har redan genomförts - http://www.iis.se/docs/beslut_wasa.pdf

Citat:
Tvistlösarna konstaterar att kännetecknet WASA visserligen är förbehållet Wasabröd i relation till sin verksamhet, men att ordet är vanligt förekommande i Sverige, såväl inom som utanför näringslivet. Det har inte framkommit något i ärendet som motsäger Name Navigations uppgifter om syftet med registreringen av domännamnet eller avseende den framtida användningen. Den korta tidsperiod som förflutit mellan registreringen och anhängiggörandet av tvistlösningsförfarandet påverkar inte bedömningen.

Tvistlösarna finner därför att Name Navigation inte kan anses sakna ett berättigat intresse, i de allmänna villkorens mening, till domännamnet wasa.se och därför finns det ingen anledning att pröva frågan om ond tro. På grund av det anförda skall ansökan avslås.
Internet Sweden är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-01, 10:47 #55
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Magnus_A Magnus_A är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2006
Även ett system som bygger på innehav av firmanamn kan missbrukas, se t ex Bolamas och andra aktörers användning av bifirmor.

Den svenska modellen för fördelning av attraktiva rättigheter som är svåra att prissättas från början bygger ofta på principen först till kvarn. Det anses rättvist att den som är först att registrera en inmutning, har stått längst i bostadskö eller liknande får rätten till det man registrerat/köat för. Nackdelen är att rättigheter med betydande värden kan slumpas bort för priser långt under marknadsvärde/brukarvärde eller helt gratis.
Fördelarna är att även medellösa kan vara med i kösystemet, Nackdelarna är att betydande förmögenhetsöverföringar sker utan ersättning samt att systemen kan manipuleras eller utsättas för byråkratiskt godtycke i samband med regeländringar.

Andra filosofier kan vara att det anses mest rättvist att den som bjuder mest i nån slags auktion på inmutningar, sändningstillstånd, eller domännamn för snapback får den attraktiva rättigheten. Fördelarna är då att man inte kan tillskansa sig betydande värden utan att betala, att det är svårare att manipulera systemet och att risken för byråkratiskt godtycke minskar. Nackdelen är att medellösa ställs utanför, vilket anses icke politiskt korrekt i Sverige men i andra områden kanske det anses mer politiskt korrekt att man ska betala för sig när man får en rättighet som är värdefull.
Diskussionen är naturligtvis mer komplicerad än så, men det vore fel att alltid utgå från att dagens först till kvarn- system vid registrering av nya och utgångna domäner automatiskt är det mest rättvisa. Då måste man noga definiera vad som är rättvist och i så fall varför.
Magnus_A är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-01, 11:27 #56
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
claes claes är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Jun 2005
Och om vi ska vara noga vad gäller varumärke* och "wasa" så är faktiskt "Wasa" ett inte helt obekant efternamn som därmed inte borde gå att registrera**. Och vad jag kan se finns inte "wasa" som ett registrerat varumärke utan bara i kombination med andra namn, årtal etc. Eller kanske som figurmärke?

"Gustav Wasa" däremot är nog registreringsbart eftersom det pekar på en enda person, känd och död.

- - -

*) Varumärke är inte samma sak som domän.
**) Måhända med undantag för efternamnet Spendrup(s).
claes är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-09-01, 22:26 #57
autosvars avatar
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv
autosvars avatar

Citat:
Originally posted by Internet Sweden@Sep 1 2008, 10:17
@autosvar - Inte en eventuell En ATF har redan genomförts -http://www.iis.se/docs/beslut_wasa.pdf
Tänk - den mindes jag men ändå inte
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:32.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017