FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Hej på er!
Jag råkade surfa in på en "dinstudio.se" liknande sida. Nämligen "extrasida.se". Min första tanke är "det här verkar skumt". Det är baserat på texten "500 MB" och "200 kr/år"...INKL MOMS! Det innebär att det här företaget har en intäkt på 160 kr (som BÄST) /år/kund. Tecknar men ett 24 års avtal får de in 136 kr/kund/år. Vilket innebär att han har drygt 14 kr/kund/månad som intäkt FÖRE SKATT! 14 KR!!!! Hur fungerar egentligen den affärsidén? Jag menar han utlovar 500 Mb´s utrymme. Vilket hotell kränger 500 Mb´s utrymme för mindre än 14 kr i månaden (om man ponerar att han ska ha någon vinst överhuvudtaget)? Amerikanska hotellen kanske...nä, det klarar inte ens dom! Men han verkar driva sin webb från binero.se. Tittar man på deras normala hotellpriser så ser man att det är något som inte stämmer. Äger han binero.se? Är det så han kan hålla såna priser? Men vad händer om han får en kundstock på låt oss säga 1000 kunder och alla skickar åtminstone 1 gång/år ett mail som han måste besvara? Om man ponerar att han tar 10 minuter på sig att besvara ett mail i snitt. Skulle han behöva jobba en hel arbetsmånad för att besvara alla mail. Tankar om detta? Någon som känner till det här? Kanske extrasida.se (jag vet vad han heter, men hänger inte ut honom) ägare finns här och kan förklara affärsidén? Varför? För att jag har fått ett par förfrågningar om sidan är seriös (som har tänk köpa konton där)...och jag vet inte riktigt vad jag ska svara. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är säkert ett CMS-system han kodat, med "hemsideshanterare" och allt och så läggs det upp på hans konto på Binero, och så översäljer han förstås. Men det är ändå fantastiskt liten vinst. Det är säkerligen ett extraknäck men det kan inte ge sådär jättemycket pengar.
Citat:
Men om han bara har en kund per webbhotellkonto så är han ju dum. Det är klart han trycker in så många som möjligt. Varje kund kommer inte använda sina 500 MB. Den modellen funkar för webbhotellen och den funkar lika bra att sälja vidare i form av färdiga CMS-system. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tja, det är ju klart att det inte är en verksamhet med många anställda och stor supportorganisation. Men ditt resonemang om supportmejlen förstår jag inte riktigt - jag skulle nog arbeta både en och två månader med att besvara supportfrågor för 160 000 kr per år.
Han behöver ju inte ens översälja - en dedikerad server med en 500 GB disk kostar ju max 20-30' / år och där kan alla 1000 kunder utnyttja alla sina 500 Mb. Med detta inte sagt att han inte översäljer, för det gör han ju så klart. Han har ju säkert inte heller 1000 kunder utan snarare ett tiotal, men då är ju arbetsinsatsen från hans sida också i princip noll. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har han 1000 kunder så är den en inkomst på 14000 kr i månaden före skatter och avgifter. Det motsvarar en månadslön på cirka 5-7000 kr/ månaden efter uppskattningar för kostnader och skatter. Borde räcka till att svara på några mail i varje fall.
Det går säkert att räkna hem en sådan här satsning, och det är bra att folk tar initiativ och lanserar nya tjänster till rimliga priser. Webbhotellen idag är alldels för övergödda och lever på folk som inte ifrågasätter. En kompis visade upp senaste prishöjningen för sin bostadsrättsförenings hemsida. 3.700:- inklusive moms per år för något som vad jag kan se är ett standard webbhotell. Det är sådana osofistikerade kunder som man kan leva gott på. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
Då jag läser på denna sida:
http://www.extrasida.se/kontakt.php och denna rad: "Ni kanske undrar hur vi kan erbjuda det låga priset för en hemsida och webbhotell. Om ni jämför priset för ett domänamn för några år sen så kostade det över 1000 kr/år och idag kostar det inte mer än 100 kr/år. Vi kan hålla oss till det låga priset för att utbudet är större, men det betyder inte att produkten blir sämre." Så går varningsradarn igång direkt. Det är väll ändå att betrakta som sanning med modifikation? Men han kanske är återförsäljare av Nic-se? Vet inte riktigt vad de har för återförsäljarepriser. Ja, man kanske är lite för kritisk...jag minns fortfarande 99kr affärsidé för ett par år sedan med fett med utrymme/trafik...för 99 spänn/år. För billigt för att vara sant. Men så rasade också allt som ett korthus. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Siten erbjuder inte sina användare att registrera en egen domän utan du får en subdomän under ett antal domäner som erbjuds.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Jag ser inget direkt oseriöst i det hela varken priset eller konceptet, dock skulle det vara seriösare om extrasida.se körde åtminstone en dedikerad server och inte låg på ett webbhotell som närsomhelst kan stänga kontot. Dock kan ju extrasida.se när det har vuxit sig ur ett webbhotell börja med dedikerade serverar.
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|