FAQ |
Kalender |
![]() |
#21 | ||
|
|||
Medlem
|
Citat:
Magnus_A: Jag har ringt de för en månad sedan och väldigt klart framfört vad som gäller. --- Aftonbladets redaktionellt ansvarige för PLUS ringde mig och ursäktade deras tilltag och bekräftade att hon hade läst det email jag skickade och att artikeln nu är borttagen. Hon sade att det berodde på en kommunikationsmiss i och med att det hände igen bara en knapp månad efter senaste tillfället och att de då var en annan person som var "PLUS-chef". Hon bekräftade även att deras chefsredaktör hade läst mailet och att han tyckte artikeln skulle bort varpå de hade tagit bort den. När jag frågade om kompensation så sa hon att då får jag kontakta deras chefsredaktör men att han kan vara svår och få tag i. Jag sade att jag hade skickat mailet även till han (hon har ju bekräftat att han läst det) och förväntade mig då att han svarar på det, men fick till svar att han kanske inte skulle svara på det då han är en upptagen person. Jag berättade då att om de ignorerar mailet så är det mycket möjligt att vi får gå vidare med detta varpå hon frågade vad jag menade då och jag svarade juridiskt då det sannolikt är frågan om intrång i upphovsrätten på min hemsida. Samtalet avslutades med att hon skall maila chefredaktören om vårt samtal. Dock måste jag säga att det lät som jag inte kommer få något svar från chefsredaktören, speciellt innan jag nämnde att vi kanske går vidare med detta. Spelade in samtalet även så jag har det och referera till vid behov. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Jag har dock inte läst igenom alla svar, men jag skulle vilja påstå att det är fel att bara skapa en faktura på en random-summa och dra iväg.
Prata först med Aftonbladet ang. ett eventuellt avtal alt. de köper siffrorna vid vissa tillfällen till en viss summa. Lycka till. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Dina villkor kunde formulerats bättre, tycker jag fortfarande. Men strunt i det nu.
Ler lite åt din beskrivning av tidningens organisation, ett virrvarr av halvchefer där den ena handen inte vet vad den andra gör. Chefredaktören är den enda som kan sätta ner foten och bestämma sig för något. De andra har helt enkelt inte någon bestämmanderätt, oavsett om de kallar sig chefer. Men frågan är vad du vill göra? Vill du ha ut pengar av dem, vill du ha ett permanent samarbete eller vill du bannlysa dem från att visa dina bensinpriser? Utifrån det får du välja strategi. Rådgör gärna med kunnig jurist innan du kräver dem på pengar. Sen ska du gå på chefredaktör direkt, Skriv ett vanligt brev på papper och kräv svar. Lita inte på att en mellanchef ska gå dina ärenden. deras jobb är att hålla chefredaktörens rygg fri. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | ||
|
|||
|
Varför jaga chefer på Aftonbladet? Dra iväg en faktura på 30.000 + moms så får dom börja jaga dig istället om dom vill diskutera beloppet.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Cr0wN, du utgår en hel del från din hemsida. Jag tycker även att du ska se det även på detta sätt.
Om jag hade rapporterat in bensinpriset på alla bensinstationer i Solna (där jag bor) och sedan får veta att Aftonbladet har tagit mitt arbete och säljer det till sina läsare via den där plustjänsten, då hade jag blivit djä... förbannad. Hur många av all de som rapporterar in bensinpriser till din hemsida är nu kanske förbannade och överväger att sluta rapportera in priser? Att Aftonbladet drar tillbaka artikeln, lägger ut källhänvisning m.m. antyder lite att de är ute på hal is. Rättsläget är inte helt klart i detta fall. Att stämma Aftonbladet kan bli mycket dyrt för dig, så det är knappast att tänka på. Försök att göra upp i godo med dem där ni båda två blir vinnare. Jag skulle nog även spärrat alla Aftonbladets ip-nummer på sajten. Eller varför inte dirigera till en sida som talar om att Aftonbladet inte får stjäla något. Ja, det går väl att skriva en avtalstext och sedan sätta en knapp med godkänner och godkänner inte. Det finns många hemsidor som har en villkorstext för att få besöka sidan. Fast om det egentligen har någon bindande höj vet jag inte. Vad jag menar är om det går att göra avtal på sådant sätt eller inte. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
"Jag skulle nog även spärrat alla Aftonbladets ip-nummer på sajten."
Hahahahahahahaah!... Det dummaste jag läst på länge! Vad skulle det tjäna till att spärra aftonbladet? Hur skulle man få tag i "alla" aftonbladets IPs?!? (Den som gjorde artikeln/samlade informationen kan lika gärna jobba hemifrån eller sitta på landet eller hos sin mormor i långtbortistan och jobbat.) DOH! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |||
|
||||
|
Tänk på att om du fakturerar 5000 kr och de inte betalat så kommer du inte kunna få mer via rätten heller då du redan bestämt vad skådeståndet du begär är.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
|
|||
Medlem
|
Ta i med hårdhandskarna direkt.
Jag ordnade förstasides nyheter 2dagar i rad för aftonbladet,var par år sen.2 dagar i rad var det nyhet nr1 på löpsedlarna. Bara aftonbladet hade detta. Vad fick jag i kompensation.....2500kr. Vad tror du får i kompensation om dom får bestämma??200kr kanske mvh |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag skulle nog be om att få en klickbar länk samt en annons gratis på aftonbladet någon vecka som kompensation. Påpeka att det vore den bästa lösningen för båda parter.
Det hade varit skillnad om dom inte angett källa, i så fall skulle dom kunna hävda att dom samlat in uppgifterna själva, då man inte kan ha copyright på allmän tillgänglig info. Har dom även skrivit det i den trycka tidningen så skulle jag nog anse att du tillhandahållit uppgifterna åt dom (även om dom kopierat dom) och i så fall kräva arvode för att du hjälpt till med artikeln. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
|
|||
Medlem
|
Något nytt i ämnet?
Har följt tråden med intresse. Samarbete låter som den bästa lösningen på lång sikt. Det faktum att Aftonbladet 2 gånger publicerat artiklar i ämnet, tyder på att du sitter på information som är intressant för dem (och läsarna). "Här tankar du billigast" är en väääl så intressant löpsedel som "så mycket är din bil värd" och "de tjänar mest i din kommun". Rätt trött på de senare. ![]() En länk till din sida när tidningar publicerar uppgifter borde du kunna få igenom? Ett uppslag är att företag måste kontakta dig först för att få använda informationen, samt i artikeln länka till din sida. Skapa en sida på sajten, "Bensinpriser.nu i media", där du länkar till artiklarna som länkar till dig. Kan ge ett litet incitament för AB och andra att kontakta dig och därefter sända ett mail med länk till deras artikel. Då ser du också om villkoren följs. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|