Kom ihåg mig?

Att bestrida en faktura

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2008-07-30, 19:54 #1
Gustavs avatar
Gustav Gustav är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Jul 2005
Gustavs avatar

Jag har via e-post bestridit en faktura. Fordringsägaren har via e-post bekräftat att fakturan innehåll felaktigheter och att dessa skulle korrigeras. Fordringsägaren bad mig därför att bortse ifrån fakturan tillsvidare. För en månad sedan fick jag trots detta en betalningspåminnelse. Jag kontaktade fordringsägaren igen, som svarade att påminnelsen var felaktig och att den berodde på ett misstag hos deras ekonomiavdelning.

Idag fick jag trots detta ett inkassokrav på samma faktura. Även detta inkassokrav har jag bestridit via e-post. Jag avser även att skicka in samma invändningar via rekommenderad snigelpost. Snigelposten kommer dock inte att nå inkassobolaget förens inkassokravet förfallit (jag fick inkassokravet på posten idag och det förfaller idag... suck).

Nu till min fråga. Kan inkassobolaget skicka kravet till KFM trots att jag bestridit både ordinarie faktura samt inkassokrav? Vad händer egentligen om fordringsägaren och inkassobolaget helt enkelt ignorerar att jag bestridit fakturan och kör vidare som om ingenting hade hänt? Hur hanterar KFM ett sådant ärende?

Jag har aldrig varit i den här situationen tidigare. Jag har bestridit felaktiga fakturor förr, men jag har aldrig varit med om att få inkassokrav på tidigare bestridda fakturor (särskilt inte inkassokrav som förfaller samma dag som jag mottagit dem). Riskerar jag en betalningsanmärkning trots att jag bestridit fakturorna?
Gustav är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 20:03 #2
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
allstars allstars är inte uppkopplad

Reg.datum: Apr 2006
Jag anser att bestridanden alltid skall göras per vanlig post. Man _kan_ komplettera med e-post också om man vet med sig att fordringsägaren är duktig av hantering av e-postärenden. Helst av allt ska man använda rekommenderad postbefodran. Det kostar 50 kr extra men det ger dock en garant att man får reda på att brevet hämtats ut eller ej.

I detta fall tycker jag det är fel att fordringsägaren gått vidare med fakturan efter att denne erkänt felet, dock kanske är det ngn redovisiningsansvarig som inte blivit meddelad och som gått vidare med ärendet. Hur som helst, det kan ha många förklaringar.

Kontakta inkassoföretaget och informera om situationen; kasst att förfallodagen var direkt

Kanske kan du använda ditt skickade mail som bevis; det har väl "poststämpel"?
allstars är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 20:04 #3
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Jan Eriksson Jan Eriksson är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: May 2004
Om det skulle gå vidare till KFM så ska du först bekräfta att du har mottagit kravet och sen så bestrider du detta till KFM. Det räcker med att du skriver att du bestrider detta. Då måste fordringsägaren gå vidare till tingsrätten eller lägga ner ärendet. Bestrider du inte KFM så kan du få en betalningsanmärkning.

Hade ett liknande fall med Boxer. Irriterande men du behöver inte vara orolig för betalningsanmärkning.

En till sak, oftast räcker det att du bestrider till inkassobolaget. Då borde de skicka tillbaka ärendet till fodringsägaren.
Jan Eriksson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-30, 20:27 #4
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Om jag har möjlighet att bestrida direkt till KFM när ärendet väl har hamnat där så var det här problemet enkelt löst. Jag var osäker på om det var möjligt.

Jag har en bra relation med VD hos fordringsägaren. Det var även därför som jag nöjde mig med att bestrida den ordinarie fakturan via e-post och att sedan slå en pling. Men VD har alltså visat sig vara en slarver och det är förmodligen därför som jag fått dessa felaktiga krav.
Oläst 2008-07-30, 21:24 #5
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
robertsson robertsson är inte uppkopplad

Reg.datum: Mar 2004
Visst kan du bestrida när ärendet hamnar hos kronofogden, det har jag gjort vid 2 tillfällen och det har gått bra.
robertsson är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 10:22 #6
glennjs avatar
glennj glennj är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Oct 2003
Medlem
glennjs avatar

Gäller detta dig privat eller en firma?

Är det privat är det ingen fara, du hamnar inte i något register om du bestrider ärendet hos kronofogden. Det är först när skulden är bevisad som du får en anmärkning.

Gäller det din firma, får du direkt en anmärkning så fort ärendet når Kronofogden. Anser du att det är felaktigt, är det upp till dig att begära rättning hos varje enskillt kreditupplysningsföretag, eller få den som lämnat in ärendet att demetera ansökan. (galet)

Källa:
http://kronofogden.se/infotext/betalningsa...0880002329.html
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 10:25 #7
StefanBergfeldts avatar
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!

Reg.datum: Sep 2004
StefanBergfeldt StefanBergfeldt är inte uppkopplad
Bara ett inlägg till!
StefanBergfeldts avatar

Reg.datum: Sep 2004
Som firma blir man heller inte av med en anmärkning bara för att man råkar få rätt. Det blev inte jag iallafall. Det är ett tag sedan nu, så det kan ju ha ändrats.
StefanBergfeldt är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-07-31, 14:03 #8
Gustavs avatar

Gustavs avatar

Det gäller företaget, så tack för informationen glennj och Stefan.

Det hela låter ganska galet. Om jag stöter mig med något företag så kan jag alltså jävlas med dem genom att skicka ett krav till KFM. Företaget får då en anmärkning även om kravet i sig är fabulerat.

Med tanke på hur dålig koll många företag har på faktureringen och ingående betalningar så bör det hända ganska ofta att krav skickas in till KFM av misstag. Suck... det hela verkar ju så oändligt korkat uttänkt.
Oläst 2008-07-31, 14:43 #9
glennjs avatar
Medlem

Medlem
glennjs avatar

Ja, det är helt otroligt.

Jag fick lära mig det den sura vägen. Fortum lyckades skicka en krediterad faktura vidare till inkasso, vilket trots tre telefonsamtal resulterade i ett betalningsföreläggande från KFM på 160 kr (inkassoavgiften)

Det är skrämmande att man inte hör fler historier...
glennj är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2008-08-02, 10:11 #10
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Sludent Sludent är inte uppkopplad
Medlem

Reg.datum: Dec 2007
Ja hur lyckas man skicka kreditfakturor till inkasso och KFM, hänt mig också, dock gick det riktigt snabbt för dem att dementera och ta bort anmärkningen och en regäl kompensation. Men vart ilsk man vart!
Sludent är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:57.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017