FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hej,
Kan jag via mitt EF fakturera arbeten som ligger långt utanför mitt egentliga verksamhetsområde? Jag är egentligen registrerad som datakonsult hos skv, men har gjort lite gårdsarbete åt en granne. Som jag ser det borde det inte vara något hinder, eftersom att det är ju näringsverksamhet och inte en anställning. I timmar ligger det omkring 10-20h på en månad, två månader i rad. Tacksam för svar |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Instämmer med ConnyWesth
Jag pratade för ett par år sedan med skattemyndigheten när jag fick ett större jobb långt utanför mitt verksamhetsområde. Då var rådet att jag inte behövde ändra verksamhetsområdet om det inte var något som jag räknade med som skulle fortsätta och bli en betydande del av verksamheten. När det gällde avdrag för kostnader så var svaret att om det fanns en rimlighet mellan dem och intäkten, dvs det skulle gå plus, så var det inga problem. Skulle kostnaderna däremot blir stora och t.o.m. större än intäkten initialt så rekommenderades jag att ändra/utöka verksamhetsområdet. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Citat:
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
Till oss har dem sagt att det mer eller mindre inte spelar någon roll om det förekommer ett par faktureringar utanför sitt verksamhetsområde om året... så länge dessa jobb inte blir den primära inkomstkällan är det inga problem.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
vad händer om man är en sann entreprenör och verkligen vill syssla med "allt" som levererar pengar!!! vilket verksamhetsområde ska man skriva till skatteverket?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|