FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har någon av er erfarenhet av webbhotellet Webcows.se och hur man administrerar mailen där?
Jag blir lagomt förvirrad av deras "kontrollpanel", och är heller inget proffs på DNS och mailservrar.... Såhär är läget: 1. Vår kund har Domänen.se registrerad hos Loopia. 2. Kunden har sitt webbhotell och mailhantering hos Webcows. 3. Kunden vill nu få fornamn.efternamn@domänen.se i form av konton på Webcows.se (inte vidarebefordring av mail). Att skapa mailkonton på Webcows är inget problem, men hur ska jag bete mig för att ta emot mail som skickas till domänen.se? Jag antar att jag bara lägger in ett MX-record som pekar till Webcows/kundens mailserver för domänen på Loopia, men hur får jag Webcows att förstå vart den ska göra av de inkommande mailen? Har mailat Webcows support och frågat, men får inget svar. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Du behöver ange Webcows e-postservrar som MX för domänen hos Loopia.
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
MX:en är alltså satt till Webcows e-postserver.
Dock: Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Vad vill du ska hända med dom inkommande mailen? Har inte webcows något webbmail-system för att läsa mail online?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
På Webcows skapar man en sk. "Addon Domain" (tror jag), vad det innebär rent tekniskt är jag inte säker på, men efter att ha gjort det så kan man under mailadministrationen skapa mailkonton med den nya domänen.
Så när jag nu har lagt till domänen.se som "addon domain", och skapat ett mailkonto med adressen henrik@domänen.se på Webcows, så vill jag förstås att mail som skickas till henrik@domänen.se ska tillfalla detsamma kontot. Så är dock ej fallet. Jag kan maila från henrik@domänen.se (från Webcows) (men det har i sig inget med domänen att göra), jag kan däremot inte skicka mail till henrik@domänen.se utifrån. Domänen.se har en (och ingen annan) MX-record satt till Webcows SMTP-server sedan mer än ett dygn tillbaka... Så vart kan problemet ligga? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
nslookup -type=mx mindoman.se ns1.webcowsnamnservrar.se |
|||