FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Medlem
|
Det här med olika språk ställer ju ofta till det inom utvecklingsvärlden och nu har jag en grej som jag behöver reda ut.
Jag har en MySQL (Linux) som skall supportera svenska och engelska tecken, vad skall MySQL ha för settings för att fungera Dessa variabler finns satta i MySQL: Kod:
character_set_client=latin1 character_set_connection=latin1 character_set_database=latin1 character_set_result=latin1 character_set_server=latin1 character_set_system=utf8 collation_connection=latin1_swedish_ci collation_database=latin1_swedish_ci collation_server=latin1_swedish_ci |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Gjorde ett enkelt testscript med PHP och lade in några fält. Verkar funka bra.
Kod:
$link1 = mysql_connect($host, $db_user, $db_passwd) or die(mysql_error()); mysql_select_db("online_log") or die(mysql_error()); // Insert a row of information into the table "example" mysql_query("INSERT INTO systems (ip_address) VALUES('åäö') ") or die(mysql_error()); $result = mysql_query("SELECT * FROM systems WHERE system_id=".mysql_insert_id(). " "); $row = mysql_fetch_array( $result ); echo $row['system_id']." | ". $row['ip_address']."<br>"; mysql_query("INSERT INTO systems (ip_address) VALUES('äää') ") or die(mysql_error()); $result = mysql_query("SELECT * FROM systems WHERE system_id=".mysql_insert_id(). " "); $row = mysql_fetch_array( $result ); echo $row['system_id']." | ". $row['ip_address']; mysql_close($link1); Citat:
Citat:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Allt kommer att gå bra ända tills du ska sortera alfabetiskt i andra teckenuppsättningar än latin1.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Nykomling
|
ja precis!!!
I min MySql ser å ä ö ut så här: ä ä ä (när jag tittar med phpMyAdmin) och när jag sorterar alfabetiskt blir det fel. ä kommer före bokstaven a Hur ska man lösa detta? När jag sparar direkt i phpMyAdmin sparas t.ex å som å och kan därmed ocskå sorteras korrekt. Hur ska formuläret och mysql.tabellen vara inställd för att riktiga å ä ö ska sparas i databasen ?? Tar tacksamt emot alla förslag till lösning !!! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
PS. Sorteras det svenskt så blir ju även den engelska korrekt, dock inte det omvända. DS
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Citat:
Kan det va så att MySql är felaktigt inställd menar du? Vilka parametrar i MySql behövs för att få det att fungera? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag satte upp ett testkonto på binero och där funkar all 'åäö' hantering utan problem, så det verkar va nåt med inställningarna i crystones mysql.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|