FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Skickade ett litet paket till Norge på två kilo. Kostade 335 kronor för frakt plus 224 kronor för tullavgifter. Det var till ett företag så det gick som DFD företagspaket. Dock blev jag lite chockad över priset.
Ska man undvika DFD utrikes. Hur gör ni med paket till företag utomlands? Blir det bara tullavgifter för företag, har aldrig sett detta tidigare när vi skickat till privatpersoner. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Nu vet jag inte hur du gjorde men det är ändå inte DU som ska stå för tullavgifter utan företaget i Norge.
Dem ska få en faktura på både införselmoms i Norge samt ev tullavgifter. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Låter väldigt skumt, jag brukar få hem tyngre paket än så från Kina via DHL på kanske 6-7 kg för 700 spänn.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag har skickat paket med DPD företag utrikes till Tyskland, paketet vägde 3 kg och kostade runt 200 kronor, ingen tullavgift betalde jag.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är enorma skillnader mellan de olika budfirmorna. Jag ringde runt för 2 veckor sedan för att vi skuille skicka ett paket till centrala London, DHL ville ha 400kr medans FedEx ville ha 1700kr.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Kan det bero på att Norge inte är medlemmar i EU?
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
DDP = Delivered Duty Paid betyder att säljaren står för alla risker och kostnader fram till godset finns tillgänglig på angiven plats. Säljaren står även för importklarering.
DDU = Delivered Duty Unpaid betyder att säljaren har levererat godset när det finns tillgängligt, ej avlastat, ej importklarerat på angiven plats. Säljaren står för alla kostnader och risker fram tills dess med undantag för tullhantering Alltså är DDU alltid det man ska använda till Norge. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Det var inte gratis inte =(
EDIT: Iofs så skickade jag min laptop via DHL från Sverige till Irland och det kostade 1.495:- exkl moms eller nått. (Dock prioriterat kurir paket, och inget som man betalade själv) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Har WN som tidsfördriv
|
fraktjakt.se kanske kan hjälpa dig billigare undan nästa gång.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack för alla svar. Inser att jag måste gjort något fel. Får kontakta posten och se till att inte göra om misstaget.
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|