FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Är det vanligt att använda sitt webbhost konto på sina php,mysql databaskopplingar?
Jag tycker det verkar osäkert att ha mitt_webbhotells_login mitt_webbhotells_pass även på mina php,mysql sidor såhär: Kod:
$host='localhost'; // Hostname of MySQL server $dbUser='mitt_webbhotells_login'; // Username for MySQL $dbPass='mitt_webbhotells_pass'; // Password for user $dbName='databasen'; // Database name // Instantiate MySQL connection $db=& new MySQL($host,$dbUser,$dbPass,$dbName); Eller oroar jag mig för mycket i onödan? För jag skulle hellre skapa en sekundär user/pass för mina php sidor såhär med mindre privilegier och separat från mitt webbhotellskonto: Kod:
CREATE DATABASE databasen; # -------------------------------------------------------------- # Skapa en användare "bara_for_surfare" # -------------------------------------------------------------- /* Användaren "bara_for_surfare" ska kunna ansluta sig från den lokala datorn ("localhost") och utföra alla nödvändiga datamanipuleringskommandon på alla tabeller i databasen "databasen". */ GRANT SELECT, INSERT, UPDATE, DELETE, INDEX ON databasen.* TO bara_for_surfare@localhost IDENTIFIED BY 'ett_publikt_losenord'; |
|||
![]() |
![]() |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|