FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det finns många trådar som handlar om att bekosta förbrukningsinventarier med eget kapital.
För min del köpte jag som privatperson en bärbar dator för 6000 SEK exkl. moms under hösten 2007. Hade redan då en enskild firma registrerad. Tanken var att jag skulle använda en annan dator i verksamheten. Men så blev det inte och nu använder jag nästan uteslutande min nyinköpta dator i företaget. Därför funderar jag på att bokföra den nyinköpta datorn på den enskilda firman. Det är inte mer än rätt eftersom firman annars lånar datorn gratis. Som jag ser det finns det två alternativ: 1) Eftersom deklarationen inte har kommit än kan jag bokföra datorinköpet på företaget 2007 och "låtsas" som att det hela tiden var ett företagsinköp, eller 2) Låta företaget köpa datorn av mig som privatperson nu under 2008. Att uppge att min enskilda firma köpte datorn redan under hösten 2007 är visserligen inte sant. Men skillnaden är väl egentligen bara vad som rörde sig i mitt huvud då? (eftersom det är en enskild firma är ju orgnr = personnummer) Och hade jag tänkt till lite då hade jag förmodligen upptäckt att datorn mest skulle komma att användas till firman. Det här alternativet kräver dock att jag lyckas ta reda på hur det fungerar med egna insättningar och uttag (lån) mellan räkenskapsår (2007 sep, 2008 feb). Det andra alternativet är helt enkelt att jag köper datorn från mig själv Det låter dock problematiskt efter vad jag har hört om att alternativet med fiktiv moms togs bort 1995/1996. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Angående lösningen med att bokföra datorn under förra räkenskapsåret, 2007.
2007 ==== September: Inköp av dator/förbrukningsinventarie. 6 000 kr exkl moms. Bekostas med Egen insättning, företaget lånar 7 500 kr av mig. (6 000 + moms då likvider för moms också behövs innan jag får tillbaks ingående moms av skatteverket) Hela datorns anskaffningsvärde blir direkt en kostnad eftersom dess nyttjandeperiod i min verksamheten uppskattas till under 3 år => Förlusten kommer att bli 6 000 kr det här året. 2008 ==== Februari: inkomst, intäkt, och inbetalning på 10 000 kr Nu vill jag att min enskilda firma återbetalar skulden till min privatperson genom att jag gör ett eget uttag på 7 500 kr. Enligt digiArts inlägg i http://www.webmasternetwork.se/index.php?s...=0&#entry207520 kommer vinsten fortfarande att bli 10 000 kr det här året. Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Till att börja med är det med enskild firma inte så stor skillnad på vad som är du och vad som är ditt företag.
Det naturliga är väl att företaget köper all utrustning som är avdragsgill för företaget. Sedan blandar du ihop balans och resultat. Du kan låna ut en miljon till ditt företag (egen insättning) och sen betala tillbaka miljonen till dig själv, det påverkar bara balansräkningen och du betalar ingen skatt. Du betalar skatt på resultatet och i det här fallet bör det bli så att ett underskott från 2006 dras av från vinsten 2007 och du betalar skatt på den totala vinsten.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Tack för ditt svar jonny!
Det stämmer väl överens med det Digiart påstår. Jag blandade nog in lite för många faktorer i mitt exempel. Hur som helst är det precis det här med skjuta förlusten på framtiden, rullning, jag är ute efter. Ser också att ett par trådar på WN tar upp detta. Har sökt en del på hur rullningen ska redovisas men inte hittat något. Men går jag med förlust 2007 och vinst 2008, antar jag att jag i bokslutet för 2008 kan föra in någon slags "Ingående balans (från 2007)"-post. Att denna då kommer att vara negativ och således reducera resultatet och därmed skatten. Vad tror du om det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag tror du ska köpa en bra bok om redovisning; jag behöver nog en själv också.
Men det går väl till ungefär så, har jag fått för mig. Jag har aldrig skött redovisningen själv och är inte insatt i alla detaljer.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Medlem
|
Den skattemässiga förlustrullningen sker i deklarationen, ej i bokföringen!
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Det låter väldigt vettigt med tanke på att det trots allt är skatteverket som ska ha in uppgifterna. Har googlat på rullning, förlustrullning, men inte hittat någon bra information på nätet. Det blir till att ringa skatteverket och läsa en bok... kanske densamma som jag pinsamt nog just nu läser i en kurs... borde verkligen ha mycket bättre koll med tenta om en månad. :-)
Antar att den här med förlustrullning mellan 2007 och 2008 inte kommer att behövas tas upp i deklarationen för 2007... utan först för 2008 (dvs deklarationen som lämnas in 2009). Tack wwww och jonny! |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Medlem
|
Förlusten avseende räkenskapsåret 2007 deklareras som "ny" förlust i deklarationen TAX08 (nu i vår).
I nästa deklaration (TAX09, nästa vår) så tas denna upp som gammal, ackumulerad förlust ("inrullad") och möter den nya vinsten/förlusten (avseende räkenskapsår 2008). Förlustrullning är evig, dvs det är bara att rulla på tills det "dyker upp" vinster att kvitta mot. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|