FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Har någon här erfarenhet av etablering av webbtjänster i Asien? Jag är i stort behov av tips och råd inom detta område, hur man bäst går tillväga vad gäller marknadsföring och övriga bitar. Det handlar inte så mycket om fysisk etablering av företag (även om det kan bli aktuellt senare) utan främst webbtjänster av den mer seriösa arten.
De länder det gäller först och främst är: Kina Indien Japan (Syd)Korea Malaysia Indonesien Singapore Hong Kong Arabvärlden
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Medlem
|
Vad är det du skall göra? Etablera säljkontor eller produktion?
Jag är lite sugen på att starta ett bolag tillsammans med några. Alltså ta ett gäng affärsidéer och starta ett joint venture. Gissar på att man behöver lite cash för att göra något vettigt. Är det fler som är sugna? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Medlem
|
Jag tror personliga kontakter är det bästa sättet i Asien. Jag kan ev. fixa ett gäng personer på Sri Lanka och i Peking.
Gissar på att det är marknad/webbkunniga personer som du söker. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag arbetar dagligen med Indien och att bygga upp en stabil organisation har tagit flertalet år. Nu har jag ett gäng riktigt bra affärsrelationer med folk som jag verkligen litar på.
Arbetar främst med produktion men har också kontakt med drivna entreprenörer som vill starta upp något. Indien är ju en riktigt intressant marknad. Det är inga problem att komma igång med något i ett annat land. Det tar där emot tid att bygga upp bra kontakter så min åsikt är att man inte ska stressa in i något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
Är mest intresserad av skillnader länderna emellan som kan påverka arbetet.
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Jag kan inte svara på skillnaderna mellan de länderna förutom att alla troligen skiljer sig från Sverige rätt rejält på många plan. Internetvanor, köpvanor osv
Jag tror som det skrivits i tidigare inlägg att den bästa vägen in på en ny marknad är med en kontakt på plats. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Det här låter ju avancerat. Alla länder i asien är ju helt olika vad gäller stil och marknad så jag kan gott tänka mig att det måste göras separata marknadsplaner för varje land. Sökmotoroptimering, marknadsföring on och offline, profilering, val av kanaler.... puh. Det låter som om du har en hel del att jobba med. Nu framgår det inte vilken budget du har i varje land, men bara att hitta en hygglig PR/annons/media-byrå i varje land/språk och sätt i gång dom kan bli ett jättejobb.
Exportrådet kanske kan hjälpa dig lite grann. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
![]() |