FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Har sett att en del företag har vårt företagsnamn i sin Adwordskampanj. Det betyder att om någon letar efter vårt företag så dyker dom upp som betalade länkar.
Är detta verkligen OK. Kan man anmäla sådant och i så fall hur gör man det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Om du har det registrerat som ett varumärke så får dom inte. Har du ett AB så är ditt företagsnamn "skyddat" i hela sverige. Så egentligen får dom inte använda det.
Har du en enskild firma så får dom använda ditt namn om dom befinner sig i en annan ort. Men det finns massor med problem angående detta på stora internetet.... =) |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Jag skickade in en fråga till Google så får vi se hur dom svarar. Ingen annan som råkat ut för detta?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Jodå. Både på företagsnamn och på vissa större domännamn har konkurrenter köpt adwords. Ganska irriterande
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Frågan är väl vad Google tillåter...? Det verkar de inte bry sig om, så länge de får sälja annonser. I alla fall är det vad jag erfarit då vi klagat på samma sak.
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Grupptalan mot Google, någon som är med?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Flotec jag är med.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det intressanta vore att veta exakt vilken lag som förbjuder detta. Eller om det möjligtvis bryter mot några slags branschregler. Har tvärr inte hittat något..
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det är väl intressantare att se vad Google svarar. Om de säger att de inte gör något åt frågan så handlar de i min mening fel men om de tillåter annonser tills det att det påvisas så ser jag inga fel i det.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag måste få fråga en grej med tanke på "Om du har det registrerat som ett varumärke så får dom inte".
Vilken lag/undantagsregel/tillstånd används av alla butiker som marknadsför sina varor som de inte själva tillverkar? Onoff marknadsför sony TV och Intersport marknadsför Nike... Har man individuellt tillstånd för respektive varumärke eller hur gör man? |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|