FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Men min magkänsla säger att det är så baserat på att din server funkar dåligt, och att du har extremt mycket utgående trafik. Hacken som vi oftast ser idag är just för att komma åt bandbredd och processorkraft för att nyttja i stora kordinerade DDOS-attacker. De bryr sig sällen om informationen som finns på servarna. De är också duktiga på att dölja sin DDOS-mjukvara får att inte bli upptäcka. Vanligt att de modiferar vanligt förekommande kommandon för att kontrollera ex processer m.m. Citat:
OK, då har jag kanske fel. Men kan vara värt att kontrollera en extra gång kanske. ![]() Att du har brandvägg, speciellt för utgående trafik. Att ditt OS har alla uppdateringar som krävs. Att det inte kör några processer som inte ska köras. Övervaka med tcpdump eller liknande för att se att det inte går trafik som inte är väntad. Kan vara så, men låter lite konstigt. Jag tror de har bättre sätt att tjäna pengar än att manipulera statistiken. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Min server har inte fungerat dåligt - hela FS Datas nätverk har fungerat skit. Det räcker att du kikar lite snabbt här: http://status.fsdata.se/ När det väl har fungerat så har servern svarat på millisekunder. CPU har aldrig visat några tendenser på att något skulle vara galet eller nätverksloggarna i Munin har inte heller visat några spikar (tvärtom pga nedtid i FS datas nät). Jag kör med SSH-nycklar, uppdaterat Ubuntu, Nginx, Gunicorn, Django och har väldigt svårt att se att servern skulle vara hackad. Det är därför jag finner det väldigt konstigt att nätverkskostnaden har dragit iväg _rejält_ samma månad som hela FS datas nät har legat nere flera gånger i veckan. Så det är därför jag misstänker att de kanske behöver göra stora investeringar i sitt infrastruktur och därmed har manipulerat trafikkostnaderna på VPSer. ELLER att DDoS-anropen mot FS Data/Cloud Royale har gjort att statistiken har blivit felaktig pga. bugg. Det är också fullt möjligt men det ska ju inte jag som kund drabbas för. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Administratör
|
Citat:
Citat:
__________________
eldefors.com - Personlig (teknik)-blogg |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ja, och det stämmer inte alls. Men Cloud Royale hävdar att det är deras siffror i systemet som gäller. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Vi har en liten VPS på Cloud Royale och där syns ingen onormal ökning i trafik / CPU / annat utan det är som vanligt på den vi har. En VPS till företagets versionshantering och lite smått för utveckling.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
I fakturan dvs? På servern syns ingen skillnad utan det är fakturan från Cloud Royale som är fel.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
Så i de här fallet skulle jag med säga att problemet i de här fallet hamnar inte på operatören utan istället hos kunden. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|