FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Vill flytta över 20+ wordpress sidor från ett host till ett annat host. Hur gör man det snabbast? Varje wordpress sida som skall flyttas har ett eget cpanel konto skapat i WHM, 1 cpanel är lika med 1 wordpress sida. Och varje wordpress installation har unik databas och användare, samt unik wordpress style och annat editerad i temat. Just nu flyttar jag varje sida genom att, kopiera/klistra och skapa nytt cpanel och wordpress installation på den nya hosten. Men det tar lång tid, finns det snabbare sätt att kanske göra det i bulk via WHM? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Finns en account transfer funktion i WHM men den är bara tillgänglig som root, vilket jag misstänker att du inte är.
Snabbaste sättet är antagligen att du packar alla filerna i webbrooten i ett paket och skickar upp det till nya hosten och packar upp där. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nej, har ett reseller konto utan root access.
Försöker flytta från namecheap host till hostgator som är mycket snabbare, har reseller konton på båda. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
Nu kör jag väldigt sällan WordPress p.g.a senaste åren exploits, men många tipsar om denna på WordPress Sverige: https://wordpress.org/plugins/duplicator/
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
cPanel tillåter dig att göra en backup av ditt Home directory.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
Finns ju de som har "automatisk flytthjälp" av wordpresssajter, tror t ex Oderland
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Lättaste sättet att flytta 20 hemsidor jadu ..
Jag skulle till en början flytta en sida i taget och inte ha någon vansinnig tanke om att flytta 20 st på en gång. Börja med att ladda ner materialet via FTP till din dator det vill säga dina webbfiler. Tänk på att sänka TTL på domänen så att en övergång inte behöver ta mer en 1 minut. Ta en databas dump (ta ner sidan innan på gammla stället och skriv att du är nere för underhåll!) Ta en backup utav databasen ner på din dator. Ladda upp filerna på den nya hostingen (webbhotellet) via FTP. Dumpa upp din databas och se till att samtliga sökvägar är rätt i din kod mot de gamla stället om du exempelvis kör wordpress så kan de vara allt ifrån /home/kundnummer/ till att vara /usr/local/kundnummer eller något helt annan sporadiskt. Det du måste göra då är att ändra i din databas så att länkar och annat följer rätt standard. Det finns även verktyg för det om du använder dig utav exempelvis Wordpress där du bara lägger in ett script på sidan och kör de så har den löst allting till dig helt automatiskt. Efter att du gjort allt detta så förslagsvis så ser du till att sidan fungerar bra på det nya stället innan du pekar om, exempelvis att du använder en hosts fil på din dator och redigerar att den domänen du vill testa emot går emot det ipt (falsk ompekning) Andra kan tycka att man istället ska försöka sig på att få en test URL ifrån den partner du köpt tjänsten utav. Sen ja du det är egentligen inte så mycket mer. Men allt beror på webbplats från webbplats och vilka plugins om du använder Wordpress eller joomla m.m Och som de andra nämner så är det Cpanel flytt från en till en annan så finns det importverktyg för det dock av egen erfarenhet är det inte alltid de fungerar helt felfritt med denna funktion om de är stora skillnader på Cpanel versioner från hotell till hotell. Senast redigerad av ZynX den 2016-04-01 klockan 15:32 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Det är kanske mycket off-topic i tråden, Lindalicious frågar ju om hur man snabbt flyttar wordpress från en USA host till en annan i USA, inte om vilka webbhotell som stöder snabb flytt eller att flytta det till Sverige. Från namecheap till hostgator, se http://www.wn.se/t1065983.html
Senast redigerad av Danielos den 2016-04-04 klockan 12:14 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Nykomling
|
Citat:
om jag hade efterfrågat en kunds lösenord via ett formulär på en hemsida så hade jag nog sett till att man av säkerhetsskäl åtminstone använder https vid postningen. Lösenordsfältet visar lösenordet i klartext vilket alltid ger en liten rysning. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Bara ett inlägg till!
|
Akeeba fixar det, dock bara en hemsida per gång.
https://www.akeebabackup.com/product...wordpress.html Du får med allt i backupen, filer, databas m.m... Fungerar riktigt smidigt, både till Wordpress och Joomla. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|