FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det finns ju rätt många frågetecken som påverkar svaret. Är det klassisk ASP (används det till något nytt fortfarande?) eller .NET? Det senare har fler möjligheter, men båda har möjligheten att använda applikationsvariabler.
Jag har själv byggt en lösning som påminner. Där hämtas extern data varje minut och lagras i en applikationsvariabel för att inte belasta databasen med information som det ändå inte finns något värde i att spara.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Medlem
|
Sorry glömde skriva att jag använder klassisk asp.
Datan behöver dessvärre vara helt färsk eftersom det är realtid sin gångar vi pratar om här och på 5 minuter kan det hända väldigt mycket ![]() Vissa av sidorna kan jag hämta och spara men ett par handlar det mer om sekunder. Detta är inte en publik sida utan ska användas av ett fåtal personer 20-30 skulle jag tro. En tanke nu då. Om jag har en service som sparar till DB:n för de som faktiskt inte är lika kritiskt så skulle jag ju sedan på sidan köra in resten i DB:n och sedan använda mig av DB:n som jag vill? De flesta av mina häktningar är inte på kritiskt att få live men vissa är det nämligen. På detta sätt minimerar jag ju antalet DB frågor på sidan och sköter mesta inmatningen från en annan server. Hur låter det? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Varför inte låta en bakgrunsprocess hämta ny data var n:e sekund som sedan pushas ut till klienten?
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Medlem
|
|||
![]() |