FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Jag har nu 2 olika kunder med olika case som hävdar distansvtalslagen och öppte köp 14 dagar.
Den ena har beställt och fått produkten han beställt men då det blev fel modell vill han lämna tillbaka den och få pengarna tillbaka. Den andra har beställt väntat 4 dagar och nu hör av sig efter att vi idag beställt produkterna från vår leverantör och vill inte ha grejerna. Vår leverantör tar inte emot grejer för värde mindre än 250kr exkl. moms och tar ut 250kr exkl. moms för alla produkter med värde över 250kr. Den andra personen som jag inte ens fått grejerna ännu av leverantören är saker värda mindre än 250kr. Vi kör dropship (tror jag det heter), inget eget lager utan skickar direkt till kund när vi får grejerna, vilket gör att vi beställer bara grejer kunder beställer. Hur gör ni i dessa fall, jag skulle vilja påstå att dem har lagen i sina händer men hur kan vi med webshopar få igen sådan här pengar? Produkterna kan kanske någon gång komma att besätllas av andra kunder men för att ha koll på vad vi har behöver vi ju då helt plötsligt lager saldo vilket vi inte vill ha. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Det är bara att bita i det sura äpplet.
I så fall får ni försöka att förhandla med er leverantör eller rea ut varorna för att inte binda upp kapitalet. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Det är surt att förlora 500 kronor på två ordrar men frågan är om man inte förlorar mer på missnöjda kunder? Oavsett om kunden har rätt eller fel så kan hen sprida ordet och då hade det kanske varit smidigare att bara bita det sura äpplet?
Du kan ju dessutom sälja produkten igen, den är ju inte defekt? Och så ofta händer det ju inte så att du måste föra lagersaldo. Knepiga kunder kommer alltid att finnas. Både i fysiska butiker och på nätet. Jag tror på att hålla en ren profil och ha bra kundservice, även om det innebär att man förlorar 500 kronor. Mitt tips är att ha tydliga villkor för hur ångerrätten fungerar på din e-butik och att alltid begära att returer ska skickas med REK för att säkerställa returen och att kunden själv står för returkostnaden. Och om kunden ångrar sitt köp så får sidokostnaderna som t ex, frakten för drop-shipping mm betalas av kunden. Dessa villkor ska inte stå finskrivet utan ska tydligt finnas att läsa i shopen. Hellre mer text så att kunden förstår och missförstånd undviks. mvh |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Har du bolaget inom Sverige eller EU har jobbiga krav på dig, enda sättet slippa är ha ett bolag som är juridiskt utanför EU.
Enda sättet få tillbaka pengarna är höja priset för nya kunder. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|