Kom ihåg mig?

Politik. Känsliga kan ju hoppa över det här.

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-09-02, 11:10 #1
jayzee jayzee är inte uppkopplad
Har WN som tidsfördriv

Reg.datum: Aug 2008
Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Så uppskattningsvis 8-15% av Sveriges röstande befolkning är människor som lever i sin egen lilla fantasivärld?
Som jag skrev tidigare är jag tämligen säker att en relativt stor andel av dessa röstat fel pga. likheter i namn samt exakt samma förkortning med socialdemokraterna.
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-02, 11:22 #2
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
spexer spexer är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Apr 2011
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Som jag skrev tidigare är jag tämligen säker att en relativt stor andel av dessa röstat fel pga. likheter i namn samt exakt samma förkortning med socialdemokraterna.
Om så är fallet, är jag uppriktigt orolig för vår demokrati.

De har inte heller samma förkortning (S) = Socialdemokraterna och (SD) = Sverigedemokraterna

Senast redigerad av spexer den 2014-09-02 klockan 11:25
spexer är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-02, 11:30 #3
Har WN som tidsfördriv

Har WN som tidsfördriv

Citat:
Ursprungligen postat av spexer Visa inlägg
Om så är fallet, är jag uppriktigt orolig för vår demokrati.

De har inte heller samma förkortning (S) = Socialdemokraterna och (SD) = Sverigedemokraterna
Tyvärr är det så. Jag har under många politikrelaterade samtal fått frågan vilken som var vilken samt har själv kommit på mig själv att säga fel trots att jag anser mig vara någorlunda bra insatt i svensk politik. Nu tror jag faktiskt att många tänker SocialDemokraterna samt SverigeDemokraterna och inte S och SD...
jayzee är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-03, 04:49 #4
Captain Thailands avatar
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Mar 2007
Captain Thailand Captain Thailand är inte uppkopplad
Supermoderator
Captain Thailands avatar

Reg.datum: Mar 2007
Citat:
Ursprungligen postat av jayzee Visa inlägg
Om man inte kan skilja på en valsedel mellan SD och S (obeservera skillnaden i förkortningen), borde man kanske överväga om man skall rösta överhuvudtaget. Är man handikappad eller väldigt dålig på det svenska språket är det förstås en annan sak, men i det senare fallet har man ett personligt ansvar att lära sig vad som är vad.

Personligen tror jag tvärtom att detta problem är YTTERST marginellt. Även om några hundra personer (om ens det) gör denna förväxling påverkar det inte valresultatet ens i promillenivå. Dessutom tyder väl alla opinionsundersökningar på att SD respektive S har ungefär de siffrorna.

Ps. Jag är dålig på att läsa thai, men OM jag skulle tillåtas rösta här (vilket jag absolut inte är) skulle jag vara oerhört noga med att lära mig skilja på olika kandidater och namn.
Captain Thailand är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-09-03, 09:23 #5
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004
Fast om man inte ens kan se skillnad på S och SD bör man ju inte ens ha rösträtt.

Sedan ger Sverige ut medborgarskap på löpande band, valmyndigheten har information på väldigt massa språk.

En grundprincip för ens kunna få medborgarskap borde ju att man ska kunna Svenska, eller kan sträcka mig så långt att dom även skulle kunna ha all information på Engelska men inte mer.

Och att i Sverige ens kunna missa skillnad på S och SD måste även vara helt obegripligt? Har man då suttit inlåst i en grotta i 4 år minst? Utan internet, tv, tidningar? Sedan släpps ut på valdagen för gå rösta?

Även om det nu var så borde man med 1 IQ fatta om det finns 2 alternativ S och ett SD att det är olika saker. För S är inget nytt parti vet man inte vilka S är måste man varit inlåst i en grotta hela livet.

Samma sak här om jag hade kunnat rösta i Malta och skulle röstat så hade man ju kollat vad som gäller. Jag vet ju ändå idag vilka som är rött och blått i Malta även om jag inte ens har rösträtt.

Kan få medborgarskap i praktiken om drygt 2 år i Malta dock.

Sedan är det självklart så folk röstar efter deras nivå, så inte konstigt att stor del på låginkomsttagare, arbetslösa, låg utbildade, bidragstagare röstar på V och S i stor del med.

Dom som röstar på SD gör det med största orsak för dom vill få minskad invandring eller få upp den debatt eller inte gillar övriga partier och vill få dom som vågmästare.

Sedan dom som röstar på FI vilket är ett skämt, visst att vissa kan se det som viktiga frågor men inget man kan styra ett land för. Knappast regeringsdugliga någon stans.

Citat:
Ursprungligen postat av Captain Thailand Visa inlägg
Om man inte kan skilja på en valsedel mellan SD och S (obeservera skillnaden i förkortningen), borde man kanske överväga om man skall rösta överhuvudtaget. Är man handikappad eller väldigt dålig på det svenska språket är det förstås en annan sak, men i det senare fallet har man ett personligt ansvar att lära sig vad som är vad.

Personligen tror jag tvärtom att detta problem är YTTERST marginellt. Även om några hundra personer (om ens det) gör denna förväxling påverkar det inte valresultatet ens i promillenivå. Dessutom tyder väl alla opinionsundersökningar på att SD respektive S har ungefär de siffrorna.

Ps. Jag är dålig på att läsa thai, men OM jag skulle tillåtas rösta här (vilket jag absolut inte är) skulle jag vara oerhört noga med att lära mig skilja på olika kandidater och namn.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:04.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017