Kom ihåg mig?

R2D2 släng dig i väggen, här är riktiga robotar...

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-08-03, 19:05 #21
tartareandesire tartareandesire är inte uppkopplad
Supermoderator

Reg.datum: Jan 2004
Supermoderator

Citat:
Ursprungligen postat av patrikweb Visa inlägg
Ja outsourcing funkar för produktion utomlands, där är det idag billigare än vissa robotar. Men man får inte glömma att maskiner och datorer redan ersätt väldig stor arbetskraft.

Tokyo ligger lite längre fram i optimering, där är det mycket vanligt att man beställer sin mat från maskiner eller plattor vid varje bord.

Åt andra sidan varför behöva vänta på en servitris
De flesta vill nog hellre ha människor i serviceyrken. Jag skulle definitivt inte sätta min fot på en restaurang där jag beställer genom en dator, oavsett om det sedan är en maskin vid ingången (det är väl Max som kör med det?) eller en robot vid bordet. Det senare kan väl vara en kul grej men det upphör nog ganska snabbt att vara kul.

Har man bråttom så tar man väl hellre hämtmat från något gatuställe, salladsbar eller vad som.
Oläst 2014-08-05, 19:04 #22
patrikweb patrikweb är inte uppkopplad
Klarade millennium-buggen

Reg.datum: Nov 2004

Citat:
Ursprungligen postat av tartareandesire Visa inlägg
De flesta vill nog hellre ha människor i serviceyrken. Jag skulle definitivt inte sätta min fot på en restaurang där jag beställer genom en dator, oavsett om det sedan är en maskin vid ingången (det är väl Max som kör med det?) eller en robot vid bordet. Det senare kan väl vara en kul grej men det upphör nog ganska snabbt att vara kul.

Har man bråttom så tar man väl hellre hämtmat från något gatuställe, salladsbar eller vad som.
Jag ser det effektivare kunna beställa mat vid bordet från platta när man själv vill, även kunna göra flera beställningar efter varandra. Idag är service redan värdelös på standard resturanger och man får alltid vänta på service en viss tid.

Visst på riktigt fina ställen funkar det, för då har du i princip egen servitris som står bredvid dig hela tiden för fylla på ditt vin eller ta beställningar.

Fast folk är betydligt effektivare i Japan än i Sverige på allt.
patrikweb är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-05, 19:24 #23
Supermoderator

Supermoderator

Citat:
Jag ser det effektivare kunna beställa mat vid bordet från platta när man själv vill, även kunna göra flera beställningar efter varandra. Idag är service redan värdelös på standard resturanger och man får alltid vänta på service en viss tid.

Visst på riktigt fina ställen funkar det, för då har du i princip egen servitris som står bredvid dig hela tiden för fylla på ditt vin eller ta beställningar.

Fast folk är betydligt effektivare i Japan än i Sverige på allt.
Jag går knappast på restaurang för effektivitetens skull. Går man ut och äter vill man normalt sett koppla av och ta det lugnt. Att ha en servitris stående bredvid känns inte särskilt avkopplande, inte heller att ha en surfplatta eller annan dator för att lägga beställning
Oläst 2014-08-05, 19:35 #24

Citat:
Jag går knappast på restaurang för effektivitetens skull. Går man ut och äter vill man normalt sett koppla av och ta det lugnt. Att ha en servitris stående bredvid känns inte särskilt avkopplande, inte heller att ha en surfplatta eller annan dator för att lägga beställning
Avkopplande för dig själv ja, men är fan inte avkopplade att kanske behöva ta 5-15 min för få tag i en servitris. Då trycker jag hellre 5 gånger på en platta vid bordet och få effektiv leverans av beställningen.

Och betalar du inte 150-250 för en förrätt så är personalen lågbetalda och väldigt överbelastade och inte bästa service precis.

Bra service och personal får man oftast bara på lunch ställen där lunch kostar 150-300. Middag mycket dyrare.

I Malta finns det faktiskt maskin på McD för beställa, och den är betydligt effektivare än många dresserade apor i personal som gör allt fel hela tiden.

Så länge personal inte kommer inom 1minut och är något att ha föredrar jag maskiner / plattor beställa från.
Oläst 2014-08-05, 20:44 #25
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
KristianE KristianE är inte uppkopplad

Reg.datum: May 2008
Citat:
Och betalar du inte 150-250 för en förrätt så är personalen lågbetalda och väldigt överbelastade och inte bästa service precis.

Bra service och personal får man oftast bara på lunch ställen där lunch kostar 150-300. Middag mycket dyrare.
Det låter inte som du varit i USA någon gång?

Här får du helt sinnesjukt bra service oavsett var du går. Alla är så trevliga och de är snabba och effektiva. T.o.m. på bussen reser sig folk och frågar om du vill ha deras sittplats.

Igår käkade vi på en pizzeria som drivs av italienare. Middag för 2 personer kostade 25 USD tror jag. Personalen var grymt trevlig och hjälpte till. Så, nej, maten måste inte kosta mycket för att du ska få förstklassig service. Det handlar om att välja rätt land att turista i.
KristianE är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-05, 20:46 #26
Supermoderator

Supermoderator

Patrik, du verkar vara ganska stressad och otålig för att jobba så lite som du säger dig göra
Oläst 2014-08-05, 23:08 #27

Citat:
Patrik, du verkar vara ganska stressad och otålig för att jobba så lite som du säger dig göra
Inte stressad men hatar dåligt service och behöva vänta, allt ska vara effektivt. Finns ju orsak varför man betalar för VIP service.
Oläst 2014-08-05, 23:20 #28

Citat:
Ursprungligen postat av KristianE Visa inlägg
Det låter inte som du varit i USA någon gång?

Här får du helt sinnesjukt bra service oavsett var du går. Alla är så trevliga och de är snabba och effektiva. T.o.m. på bussen reser sig folk och frågar om du vill ha deras sittplats.

Igår käkade vi på en pizzeria som drivs av italienare. Middag för 2 personer kostade 25 USD tror jag. Personalen var grymt trevlig och hjälpte till. Så, nej, maten måste inte kosta mycket för att du ska få förstklassig service. Det handlar om att välja rätt land att turista i.
Så klart vissa länder har bättre service genomsnitt, sedan är USA väldigt stort land så du kommer garanterad märka skillnad olika delar av USA.

Ser man att det är en pizzeria så var det ju inte så billigt ändå, du kan inte räkna kostnaden vad det är i SEK för USD är svag valuta. Så man får se det till vad valutan i värd i landet och vad medelkostnad är där.
Oläst 2014-08-05, 23:53 #29
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
Lindalicious Lindalicious är inte uppkopplad
Mycket flitig postare

Reg.datum: Oct 2013
2 pizza för $25 usd låter billigt, kostar inte mjölk $3-$5 usd i USA?
Lindalicious är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat
Oläst 2014-08-06, 00:03 #30

Citat:
Ursprungligen postat av Lindalicious Visa inlägg
2 pizza för $25 usd låter billigt, kostar inte mjölk $3-$5 usd i USA?
Haha inte överdriva, 1-1.5$ för mjölk medel tror jag. Och skulle inte säga det var billiga pizzor men inte dyra. Medel något. Sedan skiljer ju pris hur centralt man eller inte med precis som i Sverige.

Men stora skillnad i USA folk är rädda om sina jobb, så kräver mer service av personalen. i Sverige kan du inte avskeda en anställd rakt av bara för den är otrevlig mot kund.
Svara

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:55.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017