FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Medlem
|
Denna fråga relaterar sig till en viss typ av datasupporttjänster som sker hemma hos kunden.
Dvs. Företaget erhåller en beställning av en kund, ftg:et bekräftar beställningen och kommer överens om en tid hemma hos kunden! Är det lag att man i denna bekräftelse informerar om priset för detta, eller är det upp till kunden att fråga om priset om man vill ha reda på detta innan? Detta är väldigt skräddarsydda tjänster där det är en omöjlighet att ha en generell prislista på hemsida. Kanske lite luddig och udda fråga men tacksam för svar om någon förstår innebörden i det hela. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Du måste alltid informera om priset, om du jobbar med mycket skräddarsydda lösningar så är enklast att använda ett fast timarvode (exempelvis 795 kr per påbörjad timme) + ett fast timarvode för restiden (exempelvis halva uppdragsarvodet) + eventuellt ett fast pris för milersättning (ex 40 kr per mil), man kan använda principen att debitera minst 2 timmar per hembesök, eller tillämpar en "framkörningsavgift". Alla priser måste anges inklusive moms när du gör affärer med privatpersoner. Man behöver ha ett tydligt standardavtal som finns på hemsidan och kunden måste signera ett skriftligt uppdragsavtal innan jobbet påbörjas (viktigt med ansvarsfriskrivning eller åtminstone begränsat ansvar för leverantören).
De flesta liknande avtal jag har sett är så pass enkla att de innehåller en startkostnad + ett fast timarvode och att priset gäller inom en viss kommun eller stad/centralort (en radie på 5 mil från centrum brukar ha samma startkostnad). Personligen tycker jag det är viktigt att det är enkelt för kunden att förstå. Man ska även tänka på att informera kunden om hur lång tid man tror det kommer ta. Drar man över tiden kommer kunden protestera så ta i rejält, om du ger ett sånt estimat samt betona att det inte är någon garanti att du hinner klart på den tiden. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-07-16 klockan 19:13 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Medlem
|
Tack Conny.
Har ett upplägg där priset x är en fast summa för en genomgång av ex datorn. Ca 1 h. Efter denna timme så debiteras rörligt arvode/h. Samt s k milersättning alt etableringskostnad på detta. Har du någon hänvisning till till lagrum det står att man skall informera kunden om kostnad vid beställning, samt vidare att det skall vara skriftligt? Vad händer dom ggr man får en beställning direkt till tfn, och priset informeras i tfn? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Konsumentköplagen, distansavtalslagen, avtalslagen (för företag men är även grund för andra lagar).
Betrakta det som god service mot kunden att alltid vara tydlig med vad saker och ting kostar. Informerar du inte i förväg så kommer du nästan garanterat få en missnöjd kund, så tänk inte ens tanken att låta bli. Det är ingen lag på att avtalet måste vara skriftligt, jag menar att du bör ha ett skriftligt avtal för att skydda dina intressen, annars kan ju kunden ändra sig och säga att denne inte beställt något av dig elelr att ni inte kommit överens om priset. EL-Giganten har en prislista och den bygger på att man har några standardiserade tjänster. Du skulle exempelvis kunna bygga upp en prislista som så här: Pris för stationära datorer Hembesök inom Stockholms Stad: 545 kr Hembesök inom Södertälje kommun: 585 kr Hembesök inom Norrtälje kommun: 565 kr Hembesök i övriga Stockholms Län: 745 kr Öppna stationär dator: 495 kr Byte CD/DVD/HDD: 195 kr Kopiering av innehåll från gammal till ny HDD: 395 kr Installation av Windows 8: 695 kr Byte av moderkort: 595 kr Byte av bildskärm: 75 kr Byte av USB-tangentbord: 39 kr . . . Materialkostnader tillkommer. Moms ingår i alla priser. Du kan bygga upp en sån här prislista med hur många tjänster som helst. Senast redigerad av Conny Westh den 2014-07-16 klockan 21:03 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Medlem
|
tack återigen.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Medlem
|
En fundering, Lägger man på moms även på milersättningen?
Hittade svaret själv på annat håll. Ej moms på är svaret. Senast redigerad av Webjake den 2014-07-17 klockan 19:15 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Det exempel jag visade på 40 kr var inklusive momsen. 40/1,25 => 32 kr EXKL moms. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Medlem
|
Oj, bra att du sa det tack. Såg fel info då på ett annat forum.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Det är ju skillnad på milersättning och milersättning. Jag skulle dela upp det huvudsakligen i två typer: den du debiterar kund och den du själv tar ut från din verksamhet.
I det andra fallet finns det en gräns för vad du får ta ut skattefritt medan eventuella överstigande delar beskattas som lön. Det är förmodligen anledningen till förvillande frågor om moms etc.
__________________
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Jag tog för givet att det gällde vad och hur man debiterar kunden.
Man får själv (som ägare eller anställd i detta fall) ta ut 18,50 kr skattefritt (är det högre belopp så måste man skata för den överskjutande delen som för lön) och utan moms från företaget när man har egen bil i tjänsten. Men företaget man jobbar för (det egna bolaget i detta fall) kan debitera kunden exempelvis 32 kr/mil + moms dvs 40 kr inkl moms. |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|