FAQ |
Kalender |
![]() |
#11 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Jag är också för "håll i dig" i normalfallet om man inte ska hålla sig i något speciellt.
Jonny Zetterström se.linkedin.com/in/jonnyz | bjz.se | sajthotellet.com | kalsongkungen.se | zretail.se | zetterstromnetworks.se | webbhotellsguide.se | ekonominyheter24.se | nyamobiltelefoner.se | gapskratt.se | antivirusguiden.se | jonny.nu |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Håll i räcket när du går ner för trappen.
Håll i dig. Du får hålla i dig när du går. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Båda är korrekta. Jag skulle säga att första är lite finare och kanske är det vanligare inom finlandssvenskan men jag är inte särskilt insatt inom skillnaderna i meningsuppbyggnad för finlandssvenskan jämfört med rikssvenska.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | ||
|
|||
Medlem
|
1 = dyslexi
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nu har jag bott i Norrland i 12 år och Västkusten i 13 år men jag tror jag aldrig hört någon säga 1:an, dvs "Håll dig i".
Jag röstar alltså nr 2, "Håll i dig". |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Det viktigaste är väl att han håller i sig.. ha-ha-ha
![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
"håll dig i Lekplatsen"
"Håll i dig i räcket" "Håll dig i skinnet" Beror på hur man bygger upp meningen. men om man ex skall uppmana att hålla tag i ngt utan att specificera i vad heter det "Håll i dig" Ex: Håll i dig nu går det undan. Håll i dig i räcket när vi går ner för trappan. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
|
|||
Nykomling
|
Nummer två säger alltid jag
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |||
|
||||
Flitig postare
|
Hålla dig i är för mig mer "Håll dig inom detta område", eller "hålla dig i gott mod" om något inträffar. Aldrig hört det användas för att hålla i någonting fysiskt.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
|