Kom ihåg mig?

Starta upp AB tillfälligt

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Oläst 2014-05-05, 16:56 #5
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2013
x264 x264 är inte uppkopplad
Flitig postare

Reg.datum: Dec 2013
Citat:
Ursprungligen postat av ConnyWesth Visa inlägg
Det är en stark fördel att använda AB vid offentliga upphandlingar, ibkand skriver de uttryckligen att det är ett krav, men det är sällan jag sett att andra bolagsformer får kontrakt.

Däremot så är inte ett tillfälligt AB möjligt. Du kan inte "byta-tillbaka" eftersom AB kan bara avslutas på tre olika sätt, Konkurs, Likvidation eller sammanslagning med annat AB. Det kommer att vara mycket negativt för dig som person i kreditupplysningar om du väljer Konkurs eller Likvidation.

Dessutom brukar (inte alltid men mycket vanligt) det i offentliga upphandlingar krävas att bolaget har minst 3 historiska årsbokslut att visa upp. Det utesluter i praktiken nystartade bolag att delta i offentliga upphandlingar.

I många fall krävs även en viss minimiomsättning.
Hej jag har en fråga. Varför är det negativt i kreditupplysningen för?

Räknas inte ett AB som en juridisk person och det finns ju personer som gång på gång startat upp ett nytt bolag i t.ex. byggfirmor där de tar lån gång på gång osv.?

Vet att det inte ser så bra ut att ha gått i konkurs med ett bolag, men det ska väl inte påverka den privata möjligheten till eventuella lån eller dylikt?
x264 är inte uppkopplad   Svara med citatSvara med citat

Aktiva användare som för närvarande tittar på det här ämnet: 1 (0 medlemmar och 1 gäster)

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:09.

Programvara från: vBulletin® Version 3.8.2
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson

Copyright © 2017