FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | ||
|
|||
Nykomling
|
Jag har sedan länge önskat att starta eget inom webbdesign, och har nu sätt till att spara till en budget som gör det möjligt för mig att vara utan en inkomst i sex månader.
Jag har inga befintliga kunder, utan kommer ringa företag och erbjuda mina tjänster. Är 6 månader generellt för kort period? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Flitig postare
|
När du ringer företagen och erbjuder dina tjänster kommer de sannolikt att vilja se referensuppdrag, har du inte gjort några småjobb innan tror jag det kan bli svårt att få in uppdrag direkt, det kommer ta lite tid. Hur lång tid det tar för dig beror på tur och skicklighet inom design och sälj.
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Säg inte upp dig från ditt nuvarande jobb förrän intäkterna är tillräckliga för att driva verksamheten vidare så du kan leva på det på heltid.
Den buffert du har sparat ihop är kanonbra att ha, men använd den INTE i onödan. Om du har möjlighet att starta din egen webbyrå parallellt medan du jobbar på ditt nuvarande jobb (vet ej vad det är) så gör det, kolla med din arbetsgivare så det är OK för denne, se till att få skriftligt på deras godkännande. "smyg igång" är mitt råd. Gör inte en sån dundertabbe som att sluta tvärt på ditt nuvarande jobb när du inte har en enda kund. Det första du bör göra är att skriva en affärsplan! I den bör det stå hur du tänkt skaffa kunder, hur din kalkyl ser ut, vilket pris du behöver ta ut per timme eller per uppdrag för att ditt företag ska kunna tjäna pengar och leva vidare med god vinst. Samt många andra detaljer Så länge du inte har några kunder så kommer inte pengarna att räcka särskilt långt. Du kommer att ha massor av andra kostnader än dina levnadsomkostnader. Senast redigerad av Conny Westh den 2013-12-20 klockan 17:59 |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Nedanstående kanske du redan har koll på men drar det för säkerhets skull.
Om vissa villkor är uppfyllda har du rätt enligt lag att vara tjänstledig från din nuvarande anställning upp till 6 mån för att starta eget -> Lag (1997:1293) om rätt till ledighet för att bedriva näringsverksamhet Om du är arbetslös för tillfället så kan du istället söka starta-eget-bidrag. Sen är det som sagt bra med referenser, helst riktiga kunder, men annars kan du ändå lägga upp en portfolio med saker du gjort tidigare som är lämpliga att visa upp för potentiella kunder. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Nykomling
|
Tack för svaren, uppskattas!
Jag har en hel del referenser, så detta bör inte vara något problem. En annan fråga är om det är oprofessionellt att driva företaget hemifrån i början? Då de webbsidor jag skapar kostar från 25 000 kr och uppåt. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
|
Citat:
Annars så brukar ett kontorshotell inte vara så jättedyrt (1000 - 3000 per månad och plats) men spara det tills du börjar få lite kunder. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |||
|
||||
|
Citat:
- Du får en riktig känsla av att gå till jobb. Ingen risk att du iställer gör något annat alltså. - Du träffar massor av andra, förhoppningsvis, trevliga människor. Det är ett bra nätverk att bygga på och kanske sälja genom. - Du har en fast adress att träffas på. Skaffa annars en postbox om du inte vill skylta med din hemadress. |
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|