FAQ |
Kalender |
|
![]() |
#1 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Sedan 3/9 2013 existerar inte denna kostnad till domänregistret. Däremot "kan" enskild registrar prissätta ovan domäner på olika sätt mot slutkund (se ex. https://nunames.nu/payment/ ). Du bör som slutkund alltså alltid kontrollera prisbilden hos aktuell registrar för att vara på den säkra sidan och inte få obehagliga överraskningar. Jag ser däremot det som mindre troligt att .NO-innehavare skulle vara intresserad an .NU, då .nu saknar betydelse i norska språket. Och beträffande LL.nu som "brandable", så förstår jag inte vad du menar! LL är i de allra flesta fall akronym för annat verksamhets- eller företagsnamn och det är sällan som verksamheter frångår inarbetade namn till förmån för akronymer (Det finns undantag som ex. Hennes & Mauritz -> H&M -> HM). Men i de fall det sker, så handlar det uteslutande om att de ÄR "Brandable". Och för svenskt, danskt och holländskt vidkommande, så är väl LL under toppdomänen .NU (med "uppmaning/kampanjbetydelse") MER "brandable" än motsvarande domän under annan TLD (åtminstone idag).. - Det anser iaf jag! Det är nog rimligt att tro att fåställiga .nu-domäner kommer att bli eftertraktade alltefter .nu-TLDn marknadsförs och fler .nu-domäner registreras och vetskapen om att tidigare obligatoriska registrykostnaden inte längre är aktuell. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Bara ett inlägg till!
|
Citat:
en sak som spelar stor roll är om domänen innehåller premium-chars eller inte. t.ex om domänen innehåller xzy och i vissa fall även åäö så är domänen värd i princip 0 då den inte går att använda till något. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Alldeles riktigt så spelar det en helt avgörande roll på hur eftertraktat domännamnet/n är, och där skiljer sig inte .nu från andra TLDer.
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Citat:
Citat:
Men ja, det är väl just de två användningsområdena, branding eller akronym. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
T.ex. om du äger MopedPoolen PUNKT se kan du då använda kortlänkar på mp PUNKT nu |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Citat:
Ev. kan jag få fram lite landsfördelning - men lovar inget. Men nej, jag rättar inte Wikis, däremot stämmer det inte. ..såvida man inte bygger det påståendet utifrån ägarförhållanden för registrarer som använts (vet att detta sker emellanåt och tenderar att bli lite skevt). Håller med om att man inte behöver utgå från varumärken, men LL under .nu har samma förutsättningar att användas som LL under .se anser jag - så jag förstår inte riktigt hur du menar - dina exempel med "Miljöpartiet" och "Ernst & Young", skulle jag däremot hävda är just akronymer av varumärken.. eller missförstår jag dina exempel nu? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | ||
|
|||
Mycket flitig postare
|
Citat:
Personligen tror jag alltid primary ccTLD akronymet kommer vara 100ggr starkare än LL.nu. Däremot finns det ju många fall där bolag har samma akronym, då är säkert folk villiga att betala upp för .NU-varianten. Finns många roliga exempel på upptagna akronymdomäner, Annika Falkengren's lilla bank är min favorit (www.seb.com) ![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |||
|
||||
Har WN som tidsfördriv
|
Citat:
Väldigt konstigt val måste jag säga. Jag kände inte alls igen vilket företag det handlade om när jag gick in på sidan och där ju ändå Ernst & Young ett extremt väletablerat och välkänt företag/varumärke. Enda stället det står Ernst & Young på är är längst nere i footern och det hittar man ju inte om man verkligen inte letar efter det. Jag gav upp och använde Ctrl+F efter att jag visste vilket företag det handlade om. Mycket märkligt. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
|
|||
Supermoderator
|
Citat:
__________________
Full-stack developer, free for smaller assignments |
||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|