FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Hej,
Alla har vi en gång börjat från scratch så jag tänkte fråga om lite tips och hjälp för att kicka igång min bokförning på bästa sätt. Jag har tillgång till en revisor på mitt nuvarande jobb men känns som lite overkill att prata med honom då han är rätt upptagen. Jag arbetar främst med affiliate-sidor och köper/säljer domännamn. Alltså inte så många transaktioner som sker. Har en enskild firma som är startad och vill nu få ordning på min bokföring ordentligt. Har enkla firman konto hos SEB. Vill helst att allt ska skötas så automatiskt som möjligt men jag vet inte om det är möjligt? Vad rekommenderar du för mig som har dålig koll på bokföring? Är Visma eller fortnox något att ha? Har du något tips på vad jag ska tänka på och kanske några nybörjarmissar som man ska akta sig för? Conny kanske har något att säga? ![]() Tacksam för svar Mvh Rainman |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | ||
|
|||
Klarade millennium-buggen
|
Några tips:
- Använd en ordentlig kontoplan: (bas.se) - Lägg in egna konton för t.ex. Adsense, tradedoubler m.m. - Bokför ofta så du får in vanan. - Kom ihåg att du måste kvartalsredovisa adsense-intäkter i periodisk sammanställning. - Vid årsslut ska du bokföra kundfordringar även om du inte använder fakturametoden. Du skall då också överföra alla kapitalkonton till Eget kapital så att alla andra 20xx blir 0. Sök på nollställa kapitalkonton. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Tack för bra information.
Några andra som har tips att dela med sig av ![]() |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Klarade millennium-buggen
|
Om du använder t.ex. Visma Enskild Firma så behöver du inte fundera så mycket på kontoplan osv., det är enkelt att lägga upp konton så du kan hålla isär det du vill. Det mesta presenteras på ett enkelt och överskådligt sätt även för en novis. Det samma gäller även andra program t.ex. BL Start.
Senast redigerad av Westman den 2013-10-15 klockan 18:27 |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | ||
|
|||
Flitig postare
|
Visma Enskild Firma fungerar inte med intäkter från utlandet. med andra ord inte om du får pengar via Adsense. Ett tips är istället Visma Avendo eEkonomi, se till att lära dig det så blir det riktigt smidigt.
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
||||
![]() |