FAQ |
Kalender |
![]() |
#1 | |||
|
||||
Supermoderator
|
"Nu ska it-säkerheten i landets 290 kommuner sättas under lupp. It-säkerhetsföreningen SNSC och Dataföreningen har engagerat en grupp it-gymnasister för att sköta hela satsningen som går under namnet it-provningen."
Källa: http://www.idg.se/2.1085/1.520725/gy...as-it-sakerhet |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Vi fick ett liknande uppdrag när jag gick på gymnasiet. John Bauer-gymnasiet vilket har stort fokus på IT samt nätverk. Enligt en av lärarna, som också var nätverksansvarig, var det i stort sett omöjligt att kunna få ut känslig data.
Cain&Abel, Wireshark samt Firesheep och några konfigurationer här och där så hade man plötsligt allas loginuppgifter till diverse saker (mail, sociala medier men även skolans servrar). Gick givetvis och 'anmälde' detta (rent generellt svårt "hål" att blockera). Slutade med varning om polisanmälan, samtal med föräldrar och sura miner resten av gymnasieperioden. Men kul initiativ, hoppas de hittar några roliga saker! |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | ||
|
|||
Banned
|
Cain&Abel var ett roligt program när man gick i gymnasiet. Förvånansvärt vilka enkla lösenord lärarna hade.
123456 hund katt osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |||
|
||||
Mycket flitig postare
|
Rätta mig om jag har fel, men är inte ARP-Poisoning rent generellt rätt svårt att blockera, speciellt på exempelvis en skola/arbetsplats med över 100+ enheter, som även rör på sig (dvs. inte alltid ansluten till samma switch).
|
|||
![]() |
![]() |
Svara |
Ämnesverktyg | |
Visningsalternativ | |
|
|